روسیه هم وارد کارزار خودروهای خودران شد

شرکت روسی "یاندکس" که در زمینه ارائه خدمات تاکسی آنلاین فعالیت می‌کند از تصمیم خود برای کار بر روی خودروهای خودران خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، شرکت "یاندکس"(Yandex) که در روسیه در زمینه ارائه خدمات اینترنتی نظیر موتور جستجو، تولید نقشه، مسیریابی و همچنین آژانس موبایلی فعالیت می‌کند اعلام کرده است که با توجه به قدرت نرم‌افزاری خود و همچنین توانمندی برای راه‌اندازی سامانه خودروهای خودران، تا سال آینده نمونه‌های خود را به بازار عرضه خواهد کرد.

در فیلم‌های منتشر شده از این شرکت از خودروی "تویوتا پریوس"(Toyota Prius) برای تست سامانه خودران استفاده شده است.

در این سامانه نرم‌افزاری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، مسیریابی و یادگیری ماشین استفاده خواهد شد. در بخش سخت‌افزاری نیز از پردازنده‌های"Nvidia" و رادارهای "ولودین" (Velodyne) استفاده خواهد شد.

"یاندکس" هدف خود را دستیابی به حمل و نقل سطح پنجم عنوان کرده که به معنی عدم دخالت صد در صدی از سوی کاربر انسانی است.

البته این ابتدای کار برای یاندکس محسوب می‌شود چون در ویدئوهای تست خودرو، سرعت آن از 15 کیلومتر بر ساعت فراتر نرفته و همچنین میزان تسلط سامانه بر روی حرکت خودرو، زیاد رضایت‌بخش نبوده است.

"دمیتری پولیشچاک"( Dmitry Polishchuk) رییس "یاندکس تاکسی" گفت: استفاده از خودروهای خودران در دهه آینده یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است و باید به سمت آن حرکت کرد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های زیادی در جهان در حال کار بر روی خودروهای خودران خود هستند اما تعداد محدودی از آنها تمام امکانات لازم را برای دستیابی به این فناوری در دنیای واقعی در اختیار دارند.

یاندکس برای موفقیت در این بازار باید سرعت خود را افزایش دهد زیرا شرکت "وایمو"(Waymo) که زیر نظر "گوگل" در عرصه خودروهای خودران کار می‌کند، در سال 2015 بیش از 695 هزار کیلومتر مسافت را با خودروهای خودران خود طی کرده است.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 783501

وب گردی

وب گردی