عدم  برگزاری مراسم دعای کمیل در حج امسال/ معذوریت عربستان در تامین امنیت مراسم دعای کمیل

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روز سه شنبه جلسه ای در کمیسیون در خصوص فرآیند اعزام زائران ایرانی به حج تمتع و در جریان قرار گرفتن تمهیدات امنیتی گفت: طبق توافق میان ایران و عربستان مقرر شد تا مراسم دعای کمیل در حج امسال برگزار نشود.

محمد جواد جمالی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در خصوص جلسه ای که روز سه شنبه کمیسیون با مسئولان و مدیران اجرایی حج تمتع امسال برگزارشد گفت: با توافق نامه ای که میان ایران و عربستان در خصوص تامین امنیت زائران بیت الله الحرام صورت گرفته عربستان همیشه در خصوص تامین امنیت عملکرد ضعیفی داشته و این امر باعث شده تا برخی مراسم هایی که از سوی ایران در موسم حج برگزار می شد فعلا به حالت تعلیق در آید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اتفاقاتی که بعد از توافق سازمان حج با عربستان صورت گرفته جلسه برای مذاکرات در عربستان گذاشته شد اما پادشاه عربستان در خصوص ایران لفاظی های مکرری صورت داد و ایران را محکوم کرد از سوی دیگر انها ایران را منشاء تروریسم قلمداد کردند و برخی از فتاوای وهابیون منتشر شد که خصومت آنها با ایران محرز بود و این موضوعات نگرانی ما را در خصوص عدم امنیت زائران تشدید کرد به همین دلیل خواستار حضور مسئولان امر برای رسیدگی و روشن شدن این موضوعات در حوزه مناسبات منطقه بودیم.

وی ادامه داد: به همین جهت از سوی کمیسیون امنیت ملی جلسه ای در این خصوص با حضور سید علی قاضی عسکر نماینده رهبری در امور حج وزیارت و سرپرست حجاج ایرانی ، حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه، حمید محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت و مدیران مرتبط و اعضای این کمیسیون در خصوص نگرانی هایی که در این باره وجود داشت و مطلع شدن از روند اعزام زائران به حج 96 و محتوای توافق نامه میان ایران و عربستان برگزار شد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص محتوای این جلسه عنوان کرد: در بخش ابتدایی موضوع حادثه منا مطرح شد ضمن آنکه تحلیل روند اعزام زائران بیت الله الحرام و با توجه به عدم حضور سال گذشته حجاج به عربستان صورت گرفت و از ابعاد گسترده تری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مسئولان سازمان حج در خصوص توافقاتی که میان ایران و عربستان و نوع مناسبات این دو کشور برقرار شد امنیت موجود در عربستان برای حضور زائران ایرانی اطمینان خاطر دادند.

جمالی در ادامه از طرحی که از سوی سازمان حج در خصوص دستبند های حاوی اطلاعات فرد است خبر داد و عنوان کرد: به گفته مسئولان این دستبند ها حاوی اطلاعات زائر،کاروان اعزامی،منطقه اسکان داده شده و جغرافیایی زائر و اطلاعات پزشکی فرد است که قرار است در حج امسال به همه زائران ارایه و استفاده شود.

وی افزود: در مجموع هم نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت و هم معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت با اطمینان خاطر در خصوص اعزام زائران بیت الله الحرام با اعضای کمیسیون گفتگو کردند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در خصوص محتوای این توافق نامه اظهار کرد: در این توافق نامه آمده است که زائران ایرانی می توانند تجمعات خود را در کاروان های خود را برقرار کنند ضمن آنکه مراسم برائت از مشرکین نیز به قوت خود باقی است.

جمالی در پایان اعلام کرد: تنها موضوعی که مورد توافق ایران و عربستان مبنی بر عدم برگزاری مراسم لحاظ شده است برگزاری دعای کمیل در جوار بارگاه رسول اکرم و قبرستان بقیع است که به گفته مقامات عربستانی در خصوص برقراری امنیت در برگزاری مراسم دعای کمیل معذوریت دارند که این مسئله مورد موافقت طرفین قرار گرفته و بنا شده که امسال این مراسم در اطراف مسجد الحرام برقرار نگردد.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 783509

وب گردی

وب گردی