روشی جدید برای ردیابی ویروس ایدز

محققان دانشگاه "پیتسبورگ" آمریکا موفق شدند روشی ابداع کنند که می‌تواند ویروس‌ ایدز را در زمانی که در سیستم ایمنی بدن پنهان شده، ردیابی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، این روش دقیق‌ترین راهکار برای رصد وضعیت ویروس ایدز در بدن تا به امروز محسوب می‌شود.

ویروس "اچ.آی.وی"(HIV) به پنهان شدن در سیستم ایمنی بدن و مقابله در برابر روش‌های کشف‌کننده شهرت دارد و در این زمان ممکن است فرد بیمار نادانسته دیگران را به ویروس ایدز مبتلا کند، در حالی که ویروس حتی در بدن خودش شناسایی نشده باشد.

محققان دانشگاه "پیتسبورگ"(Pittsburgh) اعلام کرده‌اند که به روشی دقیق برای کشف ویروس اچ.آی.وی دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند فعالیت مخفیانه این ویروس را نیز تشخیص دهد.

براساس ادعای محققان این روش علاوه بر اینکه از سرعت مناسبی برخوردار است، هزینه آن نیز پایین‌تر از دیگر روش‌هاست.

در تست‌های محققان مشخص شده است که میزان ویروس‌های غیرفعال و مخفی در افرادی که تقریبا درمان‌شده‌اند 70 برابر مقداری است که پیش از این پیش‌بینی می‌شد.

دکتر "فالگونی گوپتا"(Phalguni Gupta) محقق ارشد این پروژه گفت: در سطح جهان تلاش‌های زیادی برای درمان ایدز انجام می‌شود و بیشترین حجم کار برای از بین بردن مخازن پنهان ویروس اچ.آی.وی انجام می‌شود و ما معتقدیم روش ما بهترین روش ممکن در این زمینه است.

وی افزود: تلاش‌های دیگری که تا به حال انجام شده است نمی‌توانند به پزشکان این اطمینان را بدهند که آیا فرد به طور کامل درمان شده یا نه.

ویروس اچ.آی.وی با آلوده کردن سلول‌های "CD4+ T" که مسئول محافظت از بدن در برابر عفونت‌هاست گسترش می‌یابد.

در روند درمان مبتلایان به این ویروس تلاش می‌شود قابلیت تکثیر و گسترش آنها محدود و متوقف شود اما تست‌های موجود نمی‌توانند به درستی وقوع این توقف را تشخیص دهند و بیماری به صورت خاموش در بدن فرد بیمار به فعالیت ادامه داده و مجددا عود می‌کند.

تست محققان دانشگاه پیتسبورگ اختصارا "TZA " خوانده می‌شود و با شناسایی یک ژن که در زمان تکثیر ویروس فعال می‌شود، امکان تشخیص زودهنگام عود بیماری را فراهم می‌کند.

این تست نسبت به روش‌های موجود یک هفته سریع‌تر نتیجه را مشخص می‌کند و نتایج آن نیز تا به حال مثال‌زدنی بوده است.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی

کد خبر: 783514

وب گردی

وب گردی