سامانه الکترونیکی مشترکان تمبر، در پی امضای قرارداد شرکت ملی پست و وزارت آموزش و پرورش، راه اندازی شد.

به گزارش ایسکانیوز، شرکت ملی پست و وزارت آموزش و پرورش برای گسترش تعاملات دوجانبه در راستای ترویج فرهنگ عمومی و تخصصی مجموعه داری تمبر در میان دانش آموزان کشور و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و اسنادی این رسانه فرهنگی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

طبق اطلاعات منتشر شده، نخستین تمبر در دنیا در سال ۱۸۴۰ در انگلستان چاپ و منتشر شد و ۲۵ سال بعد در سال ۱۸۶۵ میلادی (۱۲۴۴ شمسی) اولین تمبر ایرانی تحت عنوان باقری به چاپ رسید. برآوردها نشان می دهد که بالغ بر ۵ هزار عنوان تمبر در دنیا به صورت سالانه منتشر می شود و تمبر به عنوان یک رسانه فرهنگی با کارکردهایی چون اطلاع رسانی، آموزش و سرگرمی قدمتی ۱۷۵ ساله دارد. در ایران نیز از بیش از ۱۵۰ سال گذشته تاکنون بیش از ۳ هزار و ۱۸۵ عنوان تمبر چاپ شده است.

از آغاز پیدایش تمبر در ایران تا پایان دوره قاجار ۸۷۴ قطعه و در دوره پهلوی اول نیز ۲۹۳ قطعه تمبر چاپ و منتشر شده است. همچنین تعداد تمبرهای یادبود پیش از انقلاب در دوره پهلوی دوم به ۸۷۹ عنوان و تعداد تمبرهای یادبود بعد از انقلاب تاکنون به ۱۱۳۹ عنوان می رسد.

محور اصلی تفاهم نامه منعقد شده،‌ آموزش غیرمستقیم موضوعات مهم داخلی و بین‌المللی است که با بهره‌گیری از زبان هنر و تصویر در قالب تمبر، در ارتباط با مطالبی نظیر توجه به محیط زیست، حیات وحش، ورزش و تندرستی، ترویج روحیه پهلوانی وجوانمردی با استفاده از تصاویر شخصیت‌ها و اسطوره‌های ایرانی ایفای نقش می کند.

همچنین تغذیه و استفاده از غذاهای سالم، معرفی چهره‌ها و افراد شاخص فرهنگی، ورزشی، اقتصادی، علمی، نظامی و پیگیری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به ویژه در حوزه دخانیات، اعتیاد، فضای مجازی از دیگر محورهای تفاهم نامه همکاری شرکت پست و آموزش و پرورش است.

در راستای این تفاهمنامه همچنین از سامانه الکترونیکی مشترکان تمبر رونمایی شد که براساس آن، امکان اشتراک پذیری تمبر فراهم می شود و مشترک با تهیه اقلام تمبر، خرید کرده و نیز دوره های مختلف تمبرشناسی بگذرانند.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار: آخوندی

کد خبر: 783525

وب گردی

وب گردی