حمایت روسیه از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای

بختیار خاکیموف اعلام کرد مسکو پس از عضویت هند و پاکستان، ایران را به عنوان نامزد بعدی عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای می‌داند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، بختیار خاکیموف، فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای، شب گذشته طی سخنانی در مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ اعلام کرد مسکو پس از عضویت هند و پاکستان، ایران را به عنوان نامزد بعدی عضویت کامل در سازمان چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی همکاری شانگهای می داند.

خاکیموف با بیان این مطلب گفت : «به اعتقاد روسیه پس از پیوستن هند و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای،‌ نامزد بعدی باید ایران باشد و این سازمان ایران را شریک طبیعی خود می داند.» وی افزود دیگر کشورهایی که معیارها و شاخص های مورد نظر را برای عضویت داشته باشند نیز می توانند به این سازمان بپیوندند.

نماینده روسیه تصریح کرد سازمان همکاری شانگهای از ظرفیت بزرگی برای تبدیل شدن به یک سازمان کلیدی بین المللی برخوردار است. خاکیموف گفت : «این ظرفیت از آنجا به دست آمده است که سازمان همکاری شانگهای حدود 24 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را پس از عضویت این کشورها به خود اختصاص می دهد. امروزه ما شاهد هستیم که این سازمان با هیجده عضو ناظر و شریک گفتگو، محدوده جغرافیایی وسیعی را در بر گرفته است.»

سازمان همکاری شانگهای روز 15 ژوئن سال 2001 میلادی از سوی کشورهای قزاقستان، چین، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در شانگهای تاسیس شد. هند و پاکستان در نشست ژوئن سال 2016 در ازبکستان به عضویت این سازمان در آمدند. نشست بعدی سران این سازمان طی روزهای هشتم و نهم ژوئن در آستانه برگزار می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

306

کد خبر: 783732

وب گردی

وب گردی