حس خوب و جذابیت از دیگر ویژگی های یک مدرسه پژوهش محور است

فعالیت هایی چون رادیو سما، نشریه همشاگردی ،کلوپ داستان و سایر فعالیت های پژوهشی منجر شد تا دبستان پسرانه سما 1 تهران به عنوان مدرسه پژوهشی برتر در پنجمین جشنواره فرهیختگان از سوی دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی مورد تقدیر قرار گیرد.

به گزارش ایسکا نیوز،مسعود رشیدی مدیر این واحد آموزشی از برنامه ها و سایر فعالیت های پژوهشی مدرسه می گوید:


*لطفا خود را معرفی نمایید
مسعود رشیدی متولد سال 1362 هستم که همکاری با سما را از سال 1385 به عنوان حسابدار آغاز کردم.

*از نظر شما یک مدرسه پژوهش محور چه ویژگیهایی دارد؟
بنده همواره معتقدم درمدرسه باید شاهد یک اتفاق باشیم و آن اتفاق این است که آموزش باید همراه پژوهش باشد و این امر موجب شادابی و نشاط در دانش آموزان می شود. حس خوب و جذابیت از دیگر ویژگی های یک مدرسه پژوهش محور است. ما همواره سعی کرده ایم برنامه های مدرسه را با توجه به اسناد بالادستی و سیاست های سازمان سما و سند تحول بنیادی آموزش و پرورش دنبال کنیم. با توجه به منویات مقام معظم رهبری پژوهش در مدارس باید منجر به مهارت محوری گردد و ما این امر را سرلوحه کار خود قرار داده ایم.
*مدرسه شما تا چه حد به معیار های یک مدرسه پژوهش محور نزدیک است ؟
دنیای پژوهش دنیای گسترده ایست و کار در این حوزه بسیار است بخشی از فعالیت های این مرکز شامل دپارتمان پژوهش است که خود به زیر مجموعه های مختلفی تقسیم می شود یکی از این بخش ها کتابخانه است، که بخش کتابخانه نیز شامل میز مطالعه و پژوهش ، انجمن دوستداران کتاب و کارگروه ادبیات کودک است.
یکی از مشکلاتی که به نظر بنده در مقطع ابتدایی وجود دارد بحث ادبیات کودک است که کمتر در این زمینه کار شده است. با توجه به نتایج آزمون پرلز که سطح سواد دانش آموزان را می سنجد نشان داده است که خواندن قصه تاثیر بالایی در یادگیری دانش آموزان دارد و ما در این راستا با تشکیل کارگروه ادبیات کودک سعی کردیم تا ضمن آموزش های لازم ، دانش آموزان را به خواندن کتاب علاقه مند کنیم به همین منظور طرح ساک مهربانی را پیش بینی کرده ایم ، که در این طرح تعدادی کتاب داخل یک ساک می گذاریم و دانش آموزان و خانواده ها ، کتاب ها را مطالعه می کنند و به مدرسه برمی گردانند.
*از دیگر فعالیت های پژوهشی مدرسه بگویید.
تشکیل تیم پژوهشی معلمان، که جهت انجام فعالیت های پژوهشی معلمان ایجاد شده است، غرفه فرهنگ و ادب، انجمن ادبی قلم برای دانش آموزان علاقه مند به نوشتن، انجمن روزنامه نگاران کودک و نوجوان که رویکرد مهارتی دارد، کلوپ داستان که در این کلوپ دانش آموزان به خواندن کتاب های مورد علاقه خود می پردازند و در این راستا قصد داریم کافه داستان را راه اندازی کنیم که دانش آموزان ضمن صرف چای به خواندن کتاب بپردازند. واحد سمعی بصری مدرسه که با همکاری دانش آموزان علاقه مند اقدام به تولید فیلم کوتاه می نماید و میز گفتگو که دانش آموزان با توجه به موضوعاتی که از پیش به آنان داده می شود با هم به بحث و گفتگو
می پردازند نیز از دیگر فعالیت های این مدرسه به شمار می رود.
*توجه به امر پژوهش چه کمکی به دانش آموزان می نماید؟ و دانش آموزان دبستان پسرانه سما 1 با دانش آموزان سایر مدارس چه تفاوتی هایی خواهند داشت؟
وقتی دانش آموزان کار پژوهشی انجام می دهند حس خوب و انرژی خوبی دریافت می کنند ، دانش آموزان با انجام فعالیت های پژوهشی که مهارت محور است صاحب اعتماد به نفس و عزت نفس بالاتری می شوند.

*رادیو سما و نشریه همشاگردی دبستان پسرانه سما 1 امروز در بین سایر مدارس به خوبی شناخته شده است درخصوص رادیو سما و اهداف آن بگویید.
ایده رادیو سما ابتدا توسط یکی از همکاران مطرح شد که با بحث و تبادل نظر با سایر همکاران و مشورت با افراد صاحب نظر در این زمینه و تهیه نرم افزار مربوطه، رادیو سما به این شکل که می بینید ایجاد شد. هدف ما از ایجاد رادیو سما ابتدا انعکاس مسائل آموزشی و پژوهشی و ...که در مدرسه صورت می گرفت، بود ولی امروز حتی در زمینه تبلیغات نیز از آن بهره مند می شویم. امروز اپلیکیشن رادیو سما برای تلفن همراه را 1800 نفر دانلود کرده اند و این برای همکاران و دانش آموزان دست اندرکار حس خوبی ایجاد کرده است.


*درخصوص نشریه همشاگردی هم برایمان صحبت کنید.
ما معتقدیم در کنار کلیه امور، فعالیت های انجام شده در مدارس به صورت مکتوب نیز باید ارائه شود که نهایتا این نگاه منجر به چاپ نشریه همشاگردی شد که این نشریه با رویکرد علمی، فرهنگی و ورزشی جهت انعکاس فعالیت دانش آموزان در حال چاپ است و با استقبال خوب دانش آموزان رو به رو شده است.

*با توجه به گستردگی فعالیت های پژوهشی مدرسه ، نظر اولیا و میزان همکاری آنان چه میزان است؟
در ابتدا امر یکسری از اولیا نگران بودند که پرداختن به امور پژوهشی ممکن است باعث شود که دانش آموزان از لحاظ درسی دچار مشکل شوند، اما با توضیحاتی که به آنها داده شد و گذشت زمان و دیدن نتایج کار، امروز نه تنها مخالفتی وجود ندارد بلکه خودشان نیز همکاری لازم را دارند به عنوان مثال یکی از اولیا که در زمینه تهیه خبر مهارت داشت ، برای دانش آموزان رادیو سما ،کلاس آموزشی گذاشت.

*در پایان اگر صحبتی مانده است که دوست دارید بیان شود ،بگویید.
باتشکر از شما ، امیدوارم روز به روز شاهد پیشرفت دانش آموزان میهن اسلامیمان باشیم.

منتشرکننده:امین محمودی نیا

کد خبر: 783877

وب گردی

وب گردی