مقاله دکتر مجتبی بابایی استادیار و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان با عنوان تعیین لبه­‌های بی­‌هنجاری‌های گرانی با استفاده از فیلتر ریخت­شناسی ریاضی ارتقایافته در مجله ژئوفیزیک ایران به چاپ رسید

به گزارش ایسکانیوز، بنا به گفته دکتر بابایی تشخیص لبه­‌های منابع یک ابزار ضروری در تفسیر داده­های میدان پتانسیل است. روش­‌های زیادی برای تشخیص لبه­‌ها وجود دارد که بسیاری از آن­‌ها شامل فیلترهای بالاگذر بر اساس مشتقات داده‌­های میدان پتانسیل است.

به گفته وی در این مقاله از یک روش تشخیص لبه­ جدید به نام فیلتر ریخت­شناسی ریاضی پیشرفته (Enhanced Mathematical Morphology) یا EMM استفاده می­شود. فیلتر EMM به صورت نسبت فرسایش مشتق افقی کل به اتساع مشتق افقی کل تعریف می­‌شود.

این فیلتر می­تواند لبه­‌های منابع کم عمق و عمیق را به طور همزمان نمایش دهد. فیلتر EMM به محاسبه مشتقات عمودی نیازی ندارد که همین امر باعث می­شود این روش از نظر محاسباتی پایدار باشد.

در این مقاله فیلتر EMM ابتدا بر روی داده‌­های مصنوعی با و بدون نوفه و سپس بر روی داده­‌های واقعی گنبد نمکی قم آزمایش شد و نتایج قابل قبولی به دست آمد.

کد خبر: 783920

وب گردی

وب گردی