تالاب انزلی از فهرست تالاب های تخریب شده خارج می‌شود

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب انزلی، جزو فهرست تالاب های تخریب شده است و اهتمام داریم این تالاب بین المللی را از این فهرست خارج کنیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی در ششمین نشست کمیته هماهنگی پروژه احیای تالاب انزلی در رشت گفت: در تلاش برای احیای تالابی هستیم که جزو فهرست تالاب های تخریب شده کنوانسیون رامسر قرار دارد و تمام اهتمام ما باید منجر به خروج این تالاب از این لیست شود.
وی با یادآوری اینکه در کشور هفت تالاب جزو فهرست تالاب های تخریب شده است، افزود: یکی از این تالاب ها در استان گلستان بود که توانستیم آن را از این فهرست خارج کنیم.
باقرزاده کریمی ادامه داد: شش تالاب دیگر باقی مانده و امیدواریم تالاب انزلی با حمایت های دولت، استان، مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد از این لیست خارج شود.
وی با بیان اینکه دولت برای چند تالاب کشور حساب ویژه ای باز کرده، گفت: دولت برای دریاچه ارومیه، هامون سیستان، تالاب فارس و تالاب انزلی حساب ویژه، اعتبار ویژه و ردیف اعتباری ویژه دارد.
وی اقدامات سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) بمنظور احیای تالاب انزلی را مثبت ارزیابی و اضافه کرد: درگیر کردن جوامع محلی از سوی سمن ها برای احیای این تالاب موثر است و طرح احیای تالاب انزلی با همکاری جایکا ، آینده روشنی دارد.

احیای تالاب انزلی بدون مشارکت مردمی امکانپذیر نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت: اعتقاد راسخ داریم که احیای تالاب انزلی بدون همکاری و مشارکت مردم امکانپذیر نیست ضمن آنکه تمامی پروژه ها با کار کارشناسی صورت می گیرد و هیچ پروژه ای بدون پیوست زیست محیطی انجام نمی شود.
حجت شعبان پور اضافه کرد: تمامی تصمیم ها براساس کنوانسیون رامسر و مطالعات جدید وزارت نیرو انجام می شود و فعالیت های اجرایی ما شروع شده که اولین کار را در کنار جایکا ، در یک روستا در حال تجربه کردن هستیم.
وی با اشاره به اینکه در تالاب انزلی مجموعه ای از آلودگی ها را داریم ، گفت: شیرابه سراوان، پساب شهرک های صنعتی، پسماندهای کشاورزی، پساب های بیمارستانی و فاضلاب های خانگی از جمله آلودگی هایی هستند که از طریق رودخانه به تالاب می ریزد و موجب قرار گرفتن آن در لیست سیاه شده است.
معاون استاندار گیلان با بیان اینکه در کنار کمیته احیای تالاب، کارگروه های پسماند و ساماندهی رودخانه ها تشکیل شده، در تشریح اقدامات صورت گرفته برای احیای تالاب انزلی گفت: برای دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، برنامه داریم و کارهایی که انجام می شود، می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی ها و احیای تالاب انزلی داشته باشد.
به گفته شعبان پور ، احداث دو کارخانه کمپوست جدید، دفن بهداشتی پسماند ، تفکیک زباله از مبدا ، دفع بهداشتی پسماند و ساماندهی پسماندهای روستایی از جمله برنامه های آتی برای ساماندهی پسماندهاست.

احیاء تالاب نتایج موفقیت آمیزی داشته است
مشاور ارشد تیم کارشناسی جایکا نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال سوم پروژه معطوف به پایلوت تالاب بوده ، گفت: احیای تالاب در مسیر خوبی است و تاکنون نتایج موفقیت آمیزی داشته است.
توموئو آئوکی افزود: فعالیت های مشترک خوبی را با مقامات محلی داشته ایم که باید از این تجربه در تالاب های دیگر بهره بگیریم ضمن اینکه فعالیت های مشابه فعالیت های مشترک انزلی، باید توسعه یابد.
وی حفاظت پایدار از تالاب انزلی و ایجاد نظام تامین اعتبار برای فعالیت های منظم حفاظتی را از مهمترین ضرورت ها برای احیای تالاب انزلی دانست و تصریح کرد: درحال حاضر اقدامات خوبی برای احیای تالاب انزلی انجام شده و باید این فعالیت ها، بصورت مستمر برای بهبود و حفظ شرایط مطلوب تداوم یابد که برای تحقق این مهم، نیازمند اختصاص بودجه دائمی هستیم.
توموئو آئوکی به فعالیت های دو سال آینده پروژه تالاب انزلی نیز اشاره و بیان کرد: تکمیل کارهای اصلی مرتبط با فعالیت های مشترک در سال چهارم پروژه و تهیه پیش نویس برنامه های میان مدت توسط زیر کمیته ها و دوره آموزشی از جمله فعالیت های سال پنجم خواهد بود.

دولت اهتمام زیادی برای احیای تالاب انزلی داشته است
همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در این جلسه با بیان اینکه تالاب انزلی یکی از اکوسیستم های کم نظیر دنیاست، گفت: طی چند سال اخیر، دولت اهتمام زیادی برای احیای این تالاب همچون دیگر تالاب های کشورمان داشته است.
قربانعلی محمدپور افزود: تلاش های زیادی برای احیای تالاب انزلی با جایکا شروع و اقدامات مختلفی در این ارتباط انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه با اعتبار 60 میلیارد ریال،در دو حوزه توانستیم 250 هکتار احیای تالاب داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با کمترین هزینه ، انجام کار تخصصی و همکاری زیرگروه ها و جایکا توانستیم به این امر دست یابیم.
تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار در شمال ایران در استان گیلان قرار دارد. مرداب انزلی از جالب ترین و بزرگترین زیستگاه های طبیعی جانوران ایران محسوب می شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می آیند.
تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست.
تالاب انزلی از جمله تالاب های بین المللی ثبت شده ایران و از نخستین تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر در سال ۱۹۷۱ میلادی است.
مرداب انزلی از آنجایی که یک تالاب بین المللی ثبت شده است، اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته است؛ قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک شدن است و به مراقبت نیاز دارد، چند سالی است مشکلاتی مانند هجوم علف های مهاجم مانند سنبل آبی، ورود فاضلاب و کاهش آب ورودی به تالاب مشکلاتی را برای این اکوسیستم ایجاد کرده و آن را در سراشیبی خشکی قرار داده است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 783940

وب گردی

وب گردی