رشد کمیت علم کشور به ۱۸ درصد رسید

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره رشد ۱۸ درصدی رشد تولید علم ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ گفت: در مقایسه با ۲۵ کشور برتر تولید کننده علم دنیا، رتبه نخست رشد علمی دنیا همچنان در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدجواد دهقانی گفت: بررسی اطلاعات مستخرج از پایگاه وب آو ساینس (آی.اس.آی) نشان می دهد که کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۵۱۸۳ مورد افزایش یافت.

او افزود: در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد مدارک نمایه شده کشور در این پایگاه ۳۸۲۸۲ مورد بود که در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۴۵۱۸۳ مورد افزایش یافت و با این احتساب، رشد تولید علم کشور در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵ میلادی به ۱۸ درصد و در واقع بالاترین میزان رشد در پنج سال اخیر رسیده است.

دهقانی ادامه داد: بعد از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای روسیه، لهستان، هند، چین و ترکیه به ترتیب بیشترین میزان رشد را داشته اند. این کشورها به ترتیب بین ۵ تا ۱۵ درصد رشد کمیت تولید علم داشته اند.

او افزود: پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) معتبرترین مجلات علمی دنیا را نمایه سازی می نماید. هر چند کمیت تولید علمی که از ایران در سطح بین المللی منتشر می شود بیش از آن چیزی است که در پایگاه آی.اس.آی نمایه سازی شده است، اما باید خاطر نشان ساخت که این بخش از تولید علم کشور در برجسته ترین نشریات علمی دنیا منتشر شده اند.

دهقانی گفت: سه کشور کره جنوبی، فرانسه و تایوان از رشد منفی کمیت تولید علم برخوردار بوده اند. آنها به ترتیب بین منفی ۰.۲٪ تا منفی ۲.۹٪ رشد منفی داشته اند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از کمیت تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱.۷۲ درصد رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۵ میلادی سهم ایران از کل کمیت تولید علم دنیا ۱.۴۹ درصد بوده است.

سرپرست ISC ادامه داد: در حال حاضر آمریکا حدود یک چهارم کمیت علم دنیا را تولید می کند. بعد از این کشور، چین قرار دارد. سهم چین از کل کمیت علم دنیا حدود ۱۶۶% است. انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا و استرالیا کشورهایی هستند که به ترتیب بیشترین کمیت علم دنیا را تولید می کنند. آنها بین ۴ تا ۷ درصد کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند. بعد از ایران کشورهای سوئیس، لهستان، سوئد، تایوان، بلژیک، دانمارک، اتریش و اسکاتلند قرار دارند.

او افزود: هر چند افزایش کمیت تولید علم یکی از عوامل مهم در رشد علمی کشور است، اما به خودی خود باعث توسعه علمی کشور نمی شود. این مسئله به خوبی در سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است. مرجعیت علم و فناوری در سطح بین المللی اولین بند از این سند است و مرجعیت علمی زمانی حاصل می شود که از علم تولید شده مورد بهره برداری قرار گیرد. نیمی از تولیدات علم دنیا تنها ۷% از کل میزان استنادهای آن را دریافت می کنند و استناد به مفهوم استفاده است. بنابراین در کنار توجه به رشد کمیت تولید علم باید به سایر عوامل مهم در توسعه علمی کشور از جمله اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده، کیفیت تحقیقات و دیپلماسی علمی معطوف شود.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی/انتشار: آخوندی

204/200

کد خبر: 784075

وب گردی

وب گردی