۶ عضو جدید شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شدند

شش کشور جدید از جمله گینه استوایی، ساحل عاج، کویت، لهستان، پرو و هلند از ۱ ژانویه کرسی‌های خود در شورای امنیت سازمان ملل را که به طور کلی ۱۵ عضو دارد، پر خواهند کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری دویچه‌وله، گینه استوایی، ساحل عاج، کویت ، لهستان و پرو روز جمعه تاییدیه مجمع عمومی سازمان ملل را به دست آورده‌اند تا برای یک دوره دو ساله در شورای امنیت خدمت کنند. هلند نیز به عنوان بخشی از توافق با ایتالیا برای تقسیم این دوره دو ساله، تاییدیه مجمع عمومی سازمان ملل را برای به دست آوردن یک کرسی در شورای امنیت به دست آورد.

شورای امنیت شامل پنج عضو دائم است که از حق وتو برخوردار هستند. از جمله آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه و ۱۰ عضو غیردائم دارد که برای دوره های دو ساله انتخاب می شوند.

یک کرسی در شورای امنیت به اعضا، نفوذ قابل توجهی را در مسائل صلح و امنیت بین‌المللی از اعمال تحریم علیه کره شمالی گرفته تا حل درگیری‌ها در سوریه و آفریقا می‌دهد.

این شش عضو جدید در تاریخ اول ژانویه کرسی‌ها را از مصر، ژاپن، سنگال، اوکراین، اروگوئه و ایتالیا خواهند گرفت.

انتخاب کشور گینه استوایی انتقاد گروه‌های حقوق بشری را که علیه کرسی گرفتن این کشور لابی کرده‌اند، به همراه داشت.

دیده‌بان حقوق بشر گفت: این کشور کوچک نفت خیز آفریقایی از فساد، فقر و سرکوب رنج می برد.ثروت این کشور که از نفت حاصل می شود صرف تامین سبک زندگی مرفه تعداد اندکی از اطرافیان رئیس‌جمهور می شود. در حالی که بخش وسیعی از جمعیت این کشور در فقر زندگی می‌کنند.

پسر رئیس‌جمهور گینه استوایی نیز قرار است به خاطر اتهامات فساد، پول‌شویی و اختلاس در فرانسه محاکمه شود. این درحالی است که اتحادیه آفریقا از کرسی گرفتن گینه استوایی در شورای امنیت استقبال کرد.

منبع: ایسنا

دریافت کننده: سید احمد حسینی

کد خبر: 784098

وب گردی

وب گردی