کاهش تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته/ وضعیت دریاچه نگران کننده نیست

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: وضعیت دریاچه ارومیه فعلا نگران کننده نیست

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، فرهاد سرخوش در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه افزود: تراز امروز دریاچه ارومیه 1270.93است که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تراز هستیم اما این وضعیت نگران کننده نیست .

وی با بیان اینکه سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به مهر ماه 94 تقریبا 85 سانتی متر افزایش تراز داشته است ادامه داد: با توجه به کاهش 20 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته امسال شاهد کاهش تراز هستیم اما طبق برنامه 10 ساله احیای پیش می‌رویم و با تامین به موقع منابع مالی احیای کامل دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود .

سرخوش عنوان کرد: مهرماه سال گذشته دوره تثبیت به اتمام رسید و مرحله احیا آغاز شده و طبق برنامه زمان‌بندی پروژه‌های زیرساختی بخش کشاورزی و انتقال آب در حال اجراست تا به تراز اکولوژیک دریاچه برسیم .

وی در خصوص وضعیت اعتبارات تخصیص یافته احیای دریاچه ارومیه گفت: سال 95، یک هزار و 120 میلیارد تومان باید به پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت می‌شد که 40 درصد تخصیص یافته و اعتبار در نظر گرفته شده سال 96 نیز مرداد و شهریور ماه مشخص خواهد شد .

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه است، افزود: طبق برنامه هرسال 8 درصد در مصرف آب بخش کشاورزی در کل حوضه آبریز دریاچه باید صرفه جویی داشته باشیم که با اقدامات انجام شده از جمله اصلاح الگوی کشت، آبیاری تحت فشار مصرف آب در بخش کشاورزی طی 3سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است.

سرخوش با اشاره به اینکه ستاد طبق برنامه پیش بینی شده نزدیک به 2.7 میلیارد مترمکعب آب برای دریاچه تامین خواهد کرد، اظهار کرد: تامین 1.5میلیارد مترمکعب آب از طریق رودخانه های طبیعی در فصل بارش، انتقال 190میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه، انتقال آب از سد کانی سیب 600 میلیون متر مکعب و انتقال پساب تصفیه شده به پیکره دریاچه ارومیه را می توان از جمله اقدامات ستاد احیا برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه ذکر کرد.

وی در خصوص پروژه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه گفت: با انتقال آب از سد کانی سیب 600 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه خواهد شد و این طرح که 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان سال 98 به بهره برداری می رسد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 784131

وب گردی

وب گردی