چین: ژاپن و آمریکا به دنبال تنش هستند

چین با انتقاد شدید از آمریکا و ژاپن اعلام کرد که این دو کشور با برنامه های نظامی خود که هر روز بر ابعاد آن افزوده می شود، به دنبال دامن زدن به تنش ها در منطقه هستند.

ببه گزارش ایسکانیوز، این انتقاد پس از آن مطرح می شود که آمریکا و ژاپن و برخی از کشورهای دیگر از مواضع چین و حضور نظامی این کشور در دریای جنوبی و دریای شرقی انتقاد کرده اند.
وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه ای آورده است که این دو کشور با اقداماتی چون برگزاری رزمایش های دریایی متعدد اوضاع را در منطقه شبه جزیره کره، دریای جنوبی و شرقی متشنج کرده اند.
این وزارتخانه همچنین تصریح کرده است که برخی از کشورها ظاهرا خلاف جریان آب حرکت می کنند و انگیزه های پنهانی از این اقدامات دارند.
خبرگزاری شین هوا و تارنمای گلوبال تایمز چین روز دوشنبه با انتشار این بیانیه گزارش کرده اند که پکن توانسته است مواضع خود را در اجلاس امنیتی شانگریلا در سنگاپور با قاطعیت عنوان و از حقانیت خود دفاع کند.
کشورهای آمریکا و ژاپن بخصوص در این اجلاس، از چین انتقاد کردند که آزادی کشتیرانی را در دریای جنوبی به خطر انداخته است.
وزارت امور خارجه چین از این کشورها خواسته است اظهارات غیرمسوولانه را متوقف کرده و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین در دریای جنوبی احترام بگذارند.
چین با فیلیپین در خصوص اختلافات موجود در دریای جنوبی توافقات خوبی حاصل کرده است اما هنوز با مالزی، ‌ویتنام، برونئی و جزیره تایوان در این پهنه آبی و با ژاپن در دریای شرقی دچار اختلاف است.
تومومی اینادا وزیر دفاع ژاپن هم گفته است که چین به طور یکجانبه وضع موجود در دریاهای شرقی و جنوبی را برهم زده و باعث بروز تنش و مناقشه شده است.
چین در کنار این انتقادها یک بار دیگر از آمریکا هم خواسته است فروش های تسلیحاتی به تایوان را فورا متوقف و اصل یک چین را مراعات نماید.

منبع: ایرنا

۳۰۳

کد خبر: 784393

وب گردی

وب گردی