ضرورت بازنگری نقش هیات امناء در دانشگاه‌ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر قرار است دانشگاه‌ها فعالیت آکادمیک انجام دهند باید متفاوت دیده شوند و از اختیارات متناسب با ظرفیت‌های خود برخوردار باشند. یکی از راهکارهای تحقق این مساله بازنگری نقش هیات امنا در دانشگاه‌ها است.

دکتر علی جعفریان، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه با اصالت و با قدمتی است که منشأ بسیاری از خدمات و تولد دانشگاه‌های دیگر بوده گفت: خصوصیت بارز دیگر این دانشگاه ظرفیت نیروی انسانی موجود در آن است که از استاندارد­های مناسبی برخوردار بوده و دانشجویان و اعضای هیات علمی خوبی در آن حضور دارند.

وی افزود: ویژگی دیگر دانشگاه علوم پزشکی تهران زیرساخت­‌هایی است که در 20 سال گذشته در آن ایجاد شده است و در طول این سال­ها نه تنها دوران ریاست روسای دانشگاه نسبتا طولانی بوده بلکه با تغییر ریاست سیاست­ها و مسیر حرکت دانشگاه تغییر اساسی نکرده است.

جعفریان با بیان این مطلب که دانشگاه­ها موجب رشد کشور می­شوند اما نگاه یکسان به دانشگاه­ها موجب افت خواهد شد اظهار­کرد: امیدواریم با مدل آمایش سرزمین بخشی از مشکلات حل شود چراکه نباید یک دانشگاه با 1700 عضو هیات علمی و 13 هزار دانشجو را در کنار یک دانشگاه با 80 عضو هیات علمی و 1000 دانشجو قرار داد و از آنها یک فعالیت را توقع داشت و آن­ها را به یک میزان حمایت کرد.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم دانشگاه پیشرفت کند و خدماتی که موردانتظار است را انجام دهد باید به آن اختیار عمل بدهیم البته این اختیار عمل باید در سایه عمل به استاندارد­های تعیین شده در وزارت بهداشت باشد ولی بعد از رعایت استانداردها نباید اختیار عمل دانشگاه گرفته شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: اگر قرار است دانشگاه ها فعالیت آکادمیک انجام دهند باید متفاوت دیده شوند و از اختیارات متناسب با ظرفیت های خود برخوردار باشند و یکی از راهکارهای این مساله این است که نقش هیات امنا باید بازنگری شود و در دانشگاه هایی که ظرفیت این مساله را دارند هیات امنا می­تواند به عنوان ناظر دانشگاه عمل کند.

جعفریان بیان کرد: تصور من از پذیرش مسئولیت دانشگاه از آنچه در حال حاضر مشاهده می­کنم متفاوت نبود اما چیزی که پیش بینی آن ممکن نبود حجم کاری بود که به دلیل طرح تحول به دانشگاه اضافه شد و بخش زیادی از وقت و انرژی را گرفت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات موجود در مسیر فعالیت دانشگاه موضوع گردش مالی دانشگاه است؛ چراکه دانشگاه علوم پزشکی تهران یک بنگاه بزرگ مالی است که حجم گردش مالی آن در سال 95 حدود 700 میلیارد تومان بوده که این بزرگترین گردش مالی در بین دانشگاه­های کشور است. اما این دانشگاه وقتی با کسری 840 میلیارد تومانی به دلیل بدهی بیمه‌­ها مواجه می‌شود این مساله کار را دشوار می­کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با اشاره به نامتناسب بودن منابع با ظرفیت­‌های این دانشگاه گفت: هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران با ظرفیت 5 برابری کار می‌کنیم و ضریب اشغال بیمارستان­‌های این دانشگاه 90 تا 92 درصد است. این بدان معنی است که همیشه ظرفیت بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی تهران تکمیل است و ما ظرفیت خیلی بیشتری از نظر سرویس دهی و مراجعه­ کننده داریم اما منابع و جای کافی در اختیار نداریم.

منبع: ایسنا

دریافت و انتشار: آخوندی

200

کد خبر: 784432

وب گردی

وب گردی