افغانستان از ورود آب به هامون جلوگیری نکند

نماینده مجلس و رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: افغانستان باید نسبت به تحقق مطالبات ایران توجه اساسی داشته باشد و از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری نکند.

به گزارش ایسکانیوز، محمدنعیم امینی فرد با انتقاد از این که افغانستان با سدسازی های گسترده از پرداخت حق آبه قانونی رودخانه هیرمند سرباز زده است، نسبت به احداث سد کجکی دو بر روی هیرمند هشدار داد.

امینی فرد با بیان این که سدسازی های گسترده افغانستان بر روی هیرمند خشکسالی سیستان و بلوچستان و مهاجرت مردم را به دنبال داشته است، افزود: به رغم توافق ها بین دو کشور و معاهدات امضا شده درباره تقسیم آب رودخانه هیرمند، کشور افغانستان از دهه 40 هجری شمسی با ساخت دو سد مانع ورود آب هیرمند به ایران شد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری این که هامون مرز مشترک آبی میان ایران و افغانستان است و افغانستان در فصول خشک از ورود آب به هامون جلوگیری می کند، گفت: این کشور در این زمینه به تعهدات خود عمل نکرده و همچنان به دنبال سدسازی برای جلوگیری از ورود آب به هامون است که خشکی تالاب مزبور شیوع ریزگردها در این استان را به همراه داشته و به گونه ای حیات و زندگی هامون به عملکرد دولت افغانستان وابسته است.

وی اظهار داشت: افغانستان در سال های اخیر از پرداخت حق آبه قانونی رودخانه هیرمند سرباز زده است که بر اساس معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند، حق آبه باید به صورت لحظه ای و در تمام طول سال در رودخانه جریان داشته و هیچ لحظه ای نباید قطع شود اما در سال های اخیر فقط سیلاب ها در چند ماه از سال به ایران وارد می شود.

امینی فرد با بیان این که دولت افغانستان اخیرا معاهداتی را با کشورهای مختلف برای ایجاد سدهای انحرافی مانند سد کجکی 2 بر روی هیرمند داشته است، افزود: دولت یازدهم در این زمینه اقداماتی را انجام داده است که در این راستا وزیر امور خارجه در دو نوبت به کشور افغانستان سفر و از این کشور درخواست کرد به تعهدات خود عمل کند.

امینی فرد خاطر نشان کرد: اگر دولت افغانستان خواهان حسن همجواری است باید نسبت به تحقق مطالبات ایران توجه اساسی داشته باشد و از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری نکند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به دیپلماسی موثری که دولت یازدهم تاکنون داشته اخبار غیر رسمی حاکی از آن است که سند و پیش نویس هایی برای تامین حق آبه هامون میان دو کشور تهیه شده و چنانچه این موضوع واقعیت داشته باشد می توان به تامین حق آبه تالاب امیدوار بود.

رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در این رابطه مجمع نمایندگان استان، کمیسیون امنیت ملی و همچنین وزیر امور خارجه پیگیری لازم را برای تامین حق آبه هامون از سوی کشور افغانستان داشته اند بنابراین با توجه به الزامات بین المللی که در این گونه ارتباطات وجود دارد بنابراین دولت افغانستان باید مطالبات جمهوری اسلامی ایران را برآورده کند.

وی با بیان این که تنها بخشی از تالاب هامون آبگیری شده است، تصریح کرد: یک سری حوضچه های طبیعی به شکل چاه نیمه وجود دارد که آبگیری شده و وضعیت تالاب تا حدودی مناسب است.

امینی فرد با تاکید بر این که افغانستان باید به مقاوله و تعهدنامه ها عمل کرده و حق آبه تالاب هامون را تامین کند، گفت: علاوه بر پیگیری های همه جانبه از سوی دستگاه های مسوول برای دریافت حق آبه تالاب هامون، معتمدان سیستان و بلوچستان نیز سال های گذشته مذاکراتی را با طوایف افغانستان انجام داده و بر لزوم تامین حق آبه تالاب تاکید کردند که به دنبال این مذاکرات مقداری از حق آبه تالاب تامین شد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین علاوه بر دیپلماسی رسمی می توان از دیپلماسی عمومی برای تامین حق آبه تالاب هامون از سوی کشور افغانستان نیز بهره برد.

رییس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان افزود: طوایف متعدد بلوچ در دو طرف مرز زندگی می کنند و با هم نسبت خویشاوندی دارند بنابر این می توان با استفاده از رایزنی طوایف بلوچ نسبت به پیگیری حق آبه هامون از سوی کشور افغانستان اقدام کرد.

خبرنگار:درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 784456

وب گردی

وب گردی