توصیه های یک متخصص تغذیه؛

روزه داران در وعده سحری از پرخوری پرهیز کنند/سحرها یک ساعت زودتربیدار شوید

سه‌شنبه 16 خرداد 1396 - 11:33
کد مطلب: 784615
سحری

یک متخصص تغذیه به تشریح مواد غذایی که روزه داران باید به هنگام سحر باید مصرف کنند پرداخت.

دکتر محمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به مواد غذایی که باید در ماه مبارک رمضان توسط روزه داران مصرف شود گفت: مواد غذایی را می توان در 2 گروه دیر هضم و زود هضم تقسیم کرد که به روزه داران توصیه می شود به دلیل ساعات طولانی ناشتا بودن از مواد غذایی خاصی استفاده کنند که برای هضم شدن آن زمان زیادی لازم است.

وی ادامه داد: فیبر از جمله مواردی است که نام آن در مقالات سلامتی و علمی بسیار به چشم می خورد و پزشکان تغذیه در رژیم های غذایی بر مصرف فیبر زیاد تاکید دارند زیرا علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی بر روی سلامتی انسان دارد به کندی هضم می شود و مصرف آن با توجه به طولانی بودن ساعات سحر تا افطار به روزه داران توصیه می شود.

این متخصص تغذیه گفت: بیشتر غلات و حبوبات، سبزی ها،گندم سبوس دار، لوبیا سبز، انواع سبزی ها مخصوصا اسفناج و برگ چغندر از جمله مواد غذایی سرشار از فیبر هستند همچنین متخصصان تغذیه به مصرف میوه با پوست و میوه های خشک شده مانند برگه آلو و زرد آلو به دلیل میزان فیبر بالا تاکید بسیاری دارند.

وی اضافه کرد: از جمله مواد غذایی که در دستگاه گوارش دیرتر هضم می شوند می توان به حبوبات از جمله لوبیا،عدس،گندم، جو و آرد و... اشاره کرد.

حسینی بیان کرد: برخی از مواد غذایی زود هضم هستند و به سرعت از دستگاه گوارش عبور می کنند و بیش از 4 ساعت در معده باقی نمی مانند و سریع هضم می شوند و فرد در این شرایط زودتر احساس گرسنگی می کند که از جمله آن ها می توان به انواع کربوهیدارت ها و غذاهای حاوی قند اشاره کرد. این غذاها باعث افزایش سریع قند خون می شوند لذا لازم است افراد دیابتی و روزه دار در مصرف این مواد غذایی دقت لازم را داشته باشند.

وی افزود:به روزه داران توصیه می شود حدود یک ساعت زودتر از اذان صبخ از خواب برخیزند تا دستگاه گوارش زمان کافی برای هضم مواد غذایی با حجم نسبتا زیاد را داشته باشد و در این زمینه لازم است روزه داران به هنگام سحر از پرخوری پرهیز کنند تا فشار زیادی به دستگاه گوارش وارد نشود.

این متخصص تغذیه گفت: روزه داران لازم است از مواد غذایی دیر هضم و سرشار از پروتئین مانند حلیم استفاده کنند، مصرف موز و خرما به دلیل کربوهیدرات و منیزیم و پتاسیم از افت قند خون روزه داران جلوگیری خواهد کرد.در مقابل روزه داران بهتر است هنگام سحر از مصرف چای پرهیز کنند زیرا نمک های معدنی مورد نیاز بدن از طریق ادرار دفع خواهد شد و باعث می شود فرد روزه دار سریع تر احساس تشنگی کند در این زمینه بهتر از از مایعات دیگر مانند آب میوه و شیر عسل استفاده شود.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی

701

31 / 14
کد خبر: 784615 0 0

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار