ساخت دستگاه جداکننده نفت از آب در دانشگاه آزاد اسلامی/ ورود دانشگاه ها به صنعت با رویکرد حل مشکل ضروری است

مدیرعامل شرکت‌ مهندسی بهسازان تجهیز آبستا با بیان اینکه دانشگاه ها به عنوان مراکز تولید دانش و نشر آن تا کنون به صورت نهادهای آموزشی در کشور فعالیت کرده اند ورود دانشگاه در پروژه های مختلف با رویکرد حل مشکل در صنایع را ضروری دانست.

به گزارش ایسکانیوز، زمانی که مقدار زیادی روغن وارد آب می‌شود، با هم به شکلی ترکیب می‌شوند که امکان جدا کردن آن‌ها از هم به سختی امکان‌پذیر خواهد شد؛ به این ترکیب که به آن آمولوسیون گفته می‌شود می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد کند. در این مسان ساخت دستگاه هایی که بتواند مواد روغنی از قبیل نفت را از آب جدا کند برای حیات کره زمین و ادامه زندگی انسان ها حائذ اهمیت است.

با توجه به اینکه کشور ما در چند سال گذشته با تحریم هایی دست و پنجه نرم کرده است که در مواردی رکود اقتصادی کشور را در پی داشته، حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی بسیار حائذ اهمیت است . به همین منظور ساخت دستگاهی در کشور که بتواند نفت را از آب جدا کند علاوه بر اینکه تولید داخلی بوده و نسبت به مشابه خارجی خود قیمتی پایین تر دارد می تواند دست نیاز ما را به بیگانگان کوتاه کند.

حسین امینی، مدیرعامل شرکت‌ مهندسی بهسازان تجهیز آبستا (بتاکو) مستقر در پارک علم وفناری دانشگاه‌ آزاد اسلامی و فارغ‌التحصیل واحد پردیس در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان این نکته که این دستگاه به صورت شناور بر روی سطوح سیال قرار می‌گیرد و روغن‌هایی را که در سطح آب انباشته شده‌اند، جمع‌آوری کرده و به محل ذخیره‌سازی نفت انتقال می‌دهد اظهار کرد: ورود مواد نفتی و روغنی به آب یکی از مواردی است که در بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع کوچک و بزرگ پالایشگاهی، پتروشیمی، کارخانه‌های فولادسازی و… باعث آلودگی دریا و محیط زیست می‌شود به همین دلیل وجود چنین دستگاهی برای حیات کره زمین لازم و ضروری است.

وی افزود: حذف اثرات مخرب نشت نفت و هیدروکربن‌ها در دریا، حذف آلودگی دریاها ناشی از عملیات سکوها و چاه‌های نفتی، پاک‌سازی بنادر و لنگرگاه کشتی‌ها و نفت‌کش‌ها، پاکسازی رودخانه‌ها، حذف روغن در محل انباشت گل حفاری، حذف روغن در اسکیل پیت‌ها در صنایع فولاد، حذف روغن در پروسه تصفیه آب و فاضلاب صنعتی موارد پرکاربرد دستگاه جداکننده نفت از آب است.

مدیر عامل شرکت بهسازان تجهیز آبستا عنوان کرد: تاکنون شرکت‌های جهان حفار ایرانیان، شرکت فولاد پاسارگاد، شرکت میراب، گروه صنعتی انتخاب (اسنوا) از خریدان محصولات ما بوده‌اند.

وی با بیان اینکه این دستگاه مشابه خارجی دارد، گفت: با بهینه‌سازی‌های انجام‌شده نمونه داخلی می‌تواند نیاز کشور را در این زمینه به خوبی برطرف کرده ضمن اینکه قمت نمونه داخلی بسیار پایین تر نمونه خارجی این محصول است.

امینی در ادامه استقبال بازار را با توجه به نوپا بودن شرکت مثبت ارزیابی کرد و گفت: استقبال از محصولات صنعتی به عوامل خاصی بستگی دارد که در محصول مورد بحث ما مواردی همچون شناخت و معرفی تجهیز به صنایع یکی از رسالت های مهم در روند انجام کار بوده است.

او جرقه اصلی طراحی این دستگاه را وجود هیدروکربن های موجود در آب در پروژه فولادی سال 1390 دانست و خاطرنشان کرد: به منظور حل مشکل با انجام تحقیقات به صورت مورد کاوی با تجهیزات سپراتور روغن آشنا شدیم و پس از حل مسئله در پروژه با توجه به نیاز گسترده در صنایع مختلف با رویکرد ساخت و تولید ملی به سمت طراحی مجموعه محصولات جداکننده روغن از آب حرکت کردیم.

وی تصریح کرد: با نگاهی به نام‌گذاری سال های اخیر از سوی مقام معظم رهبری متوجه خواهیم شد که ورود به عرصه‌ی اقتصادی ضرورت و اولویت اصلی جامعه کنونی ماست؛ به همین منظور مدیریت در ایجاد زنجیره‌ی ارتباطی بین شرکت های کوچک و متوسط با بنگاه‌های بزرگ و نظام‌مند و هدفمند ساختن محصولات و ارائه آن ها به بازار یکی از رسالت های اصلی مسئولان است.

امینی ورود دانشگاه ها را به صنعت با رویکرد حل مشکل لازم و ضروری خواند و افزود: دانشگاه ها به عنوان مراکز تولید دانش و نشر آن تا کنون به صورت نهادهای آموزشی در کشور فعالیت کرده اند بعلاوه با توجه به وجود زیرساخت های اصلی در دانشگاه که همان دانش فنی و توان اقتصادی است، ورود دانشگاه در پروژه های مختلف با رویکرد حل مشکل در صنایع می تواند نقش مهمی در عرصه های اقتصادی ایفا کند.

لازم به توضیح است که شرکت طراح این دستگاه نخستین شرکتی است که با ایده دانش‌بنیان و تولید دستگاه جداکننده نفت با هدف حفاظت از محیط زیست و حذف آلودگی‌ها و اثرات مخرب نشت نفت و هیدروکربن‌ها در دریا در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر شده است.

200/202

کد خبر: 784635

وب گردی

وب گردی