به گزارش ایسکانیوز،در ابتدای جلسه پس از تلاوت قرآن مجید، دکتر کمالیان ضمن قبولی طاعات و عبادات و تسلیت فرار رسیدن رحلت امام(ره) و قیام خونین 15خرداد در خصوص جلسه مواردی را ایراد نمود.
وی ادامه داد«تجربه موفق سایر کشورها نشان میدهد که برای پرورش انسانهای کارآفرین باید مفاهیم مربوط به کارآفرینی به شکل پررنگی در کتابهای درسی ایران گنجانده شود. مطالعات مربوط به گذشته کارآفرینان نشان میدهد که آنها از خانوادههایی که ارزش خاصی برای استقلال و اتکای به خود قائل هستند، بیرون میآیند. مدتهاست کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدهاند که برای اینکه نسل بزرگسال کارآفرینی پرورش دهند، باید آموزش کارآفرینی را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنند. به اینترتیب کودکی که با پول و کسب و کار درست و شرافتمندانه آشنا میشود. در آینده نیز انسانی خلاق و پولساز خواهد بود. جامعه ما نیز به وجود چنین انسانهایی نیاز مبرمی دارد.»
دکتر سالار زهی در ادامه گفت:«ژاین نخستین کشوری بود که آموزش کارآفرینی را از مدرسه شروع کرد. به این ترتیب نوجوانان ژاپنی در دبیرستانهای این کشور آموختند که چگونه باید در حین تحصیل کار کنند و از کار خود سود به دست آورند. آنها به این ترتیب به جهش صنعتی کشورشان کمک کردند. این تجربه و تجربه موفق سایر کشورها نشان میدهد که برای پرورش انسانهایی کارآفرین باید مفاهیم مربوط به کارآفرینی به شکل پررنگی در کتابهای درسی ایران نیز گنجانده شود.»
وی ادامه داد«تجربه موفق سایر کشورها نشان میدهد که برای پرورش انسانهای کارآفرین باید مفاهیم مربوط به کارآفرینی به شکل پررنگی در کتابهای درسی ایران گنجانده شود. مطالعات مربوط به گذشته کارآفرینان نشان میدهد که آنها از خانوادههایی که ارزش خاصی برای استقلال و اتکای به خود قائل هستند، بیرون میآیند. مدتهاست کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدهاند که برای اینکه نسل بزرگسال کارآفرینی پرورش دهند، باید آموزش کارآفرینی را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنند. به اینترتیب کودکی که با پول و کسب و کار درست و شرافتمندانه آشنا میشود. در آینده نیز انسانی خلاق و پولساز خواهد بود. جامعه ما نیز به وجود چنین انسانهایی نیاز مبرمی دارد.»
دکتر سالار زهی در ادامه گفت:«ژاین نخستین کشوری بود که آموزش کارآفرینی را از مدرسه شروع کرد. به این ترتیب نوجوانان ژاپنی در دبیرستانهای این کشور آموختند که چگونه باید در حین تحصیل کار کنند و از کار خود سود به دست آورند. آنها به این ترتیب به جهش صنعتی کشورشان کمک کردند. این تجربه و تجربه موفق سایر کشورها نشان میدهد که برای پرورش انسانهایی کارآفرین باید مفاهیم مربوط به کارآفرینی به شکل پررنگی در کتابهای درسی ایران نیز گنجانده شود.»
ایشان توصیه میکنند که آموزش کارآفرینی از سنین کودکی شروع شود چراکه کارآفرینی از تجربیات زندگی در محدوده خانواده و فرهنگ سرچشمه میگیرد.
وی به نقل از روانشناسان گفت:«بیشتر کودکان زیر 5 سال ایرانی خلاقاند ولی فقط تعداد کمی از آنها بعد از 5 سالگی خلاقیتشان را حفظ میکنند. این به معنای آن است که نحوه آموزشوپرورش کودکان ما صحیح نیست. ما در خانه و مدرسه ذهن کودکانمان را با اطلاعات از پیش تعیینشده پر میکنیم و این رویه را تا پایان دوران مدرسه ادامه میدهیم. بهاینترتیب کودکان و نوجوانان ما توانایی کشف، اختراع، استنتاج و نیز قوه خلاقیت شان را از دست میدهند. در واقع شکل آموزش و پرورش ما از لحظه تولد کودک با توانمندیهای او و امکانات بالقوه کشور مطابقت ندارد. بهاینترتیب نمیتوانیم چنانکه باید افراد کارآفرین پرورش دهیم.»
سالار زهی در ادامه میگوید:«نوع آموزش ما این است که از پیش تعیینشده است. درحالیکه کودکان خودشان باید به جستوجوی اطلاعات بپردازند و با محرکهای گوناگون ازجمله ارتباط با طبیعت، افراد و فیلمهای مناسب مواجه شوند.»
رئیس علمی کاربردی استان پیشنهاد ایجاد مدرسه خلاق در مقطع ابتدایی و مدرسه کارآفرین را برای مقطع متوسطه در مدارس سما زاهدان را عنوان کرد و به برگزاری کلاسهای طرح اوقات فراغت در ایام تابستان تأکید داشت. گفتنی است مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه سما زاهدان فعالیتهای خود را تحت عنوانهای نقاشی، طراحی، خوشنویسی، اوریگامی، رباتیک،(یو سی مس- آموزش ریاضی با چرتکه) آغاز نموده اند.
در پایان مقرر شد در خصوص استفاده اساتید و هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و علمی کاربردی در مدارس و آموزشکده سما و بالعکس در صورت نیاز همکاری تنگاتنگ صورت پذیرد.
منتشرکننده:امین محمودی نیا