فاجعه کودک آزاری ورامین در ایستگاه آخر

یکی از پرسروصداترین پرونده‌هایی که در سال ۹۵ مطرح و به آن رسیدگی و منجر به صدور حکم شد، پرونده ستایش قریشی، دختر 6 ساله افغانستانی بود که پسری در ورامین او را به قتل رساند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه ،رسیدگی به پرونده موسوم به «ستایش» در شهریور سال ۹۵ در شعبه هفتم دادگاه کیفری «یک» استان تهران به ریاست قاضی خازنی انجام شد و درنهایت سه اتهام عمل منافی عفت، قتل عمد و جنایت بر میت به متهم، پرونده تفهیم شد. بر‌اساس رأی صادرشده، قاتل این پرونده درباره اتهام قتل عمد، به قصاص نفس و درباره اتهام تجاوز به عنف، به یک‌بار اعدام و درباره اتهام جنایت بر میت به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. با اعتراض به رأی صادرشده توسط دادگاه کیفری، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۳۲ دیوان‌عالی کشور ارسال شد و دیوان‌عالی نیز حکم دادگاه بدوی را عینا تأیید کرد. قاسمی‌آقباش، ۱۱ بهمن سال ۹۵ از ارسال پرونده ستایش به اجرای احکام دادسرای ورامین خبر داد و گفت که خانواده ستایش مصر به اجرای حکم هستند. مجتبی فرحبش، وکیل‌مدافع متهم پرونده ستایش نیز روز ۱۱ بهمن سال ۹۵ اظهار کرد: «از آنجا که پرونده به اجرای احکام ارسال شده، موکلم درخواست اعاده دادرسی‌اش را به رئیس‌کل دادگستری استان تهران ارائه کرده است. من نیز لایحه‌ای را تقدیم کانون اصلاح و تربیت کرده‌ام.»


اسید برای نابودی جسد


ستایش قریشی، دخترکی 6 ‌ساله افغان‌تبار ورامینی بود که از سوی پسر ۱۷ ساله همسایه ربوده و به قتل رسید و پیکرش با اسید سوزانده شد. شیرآقا قریشی، پدر مقتول، ۱۶ سال پیش از افغانستان به ایران آمده و کارگر و پناهجو است. به گفته او، ستایش، ساعت یک روز یکشنبه، ۲۲ فروردین برای خرید بستنی به مغازه سر کوچه می‌رود. پس از خرید بستنی، تنها 10 متر مانده به منزل، قاتل ستایش را دزدیده و به خانه خود می‌برد. چگونگی دزدیدن او به گفته پدرش نامشخص است. مادر ستایش پس از گذشت نزدیک به نیم ساعت، نگران شده و به پدر مقتول تلفن می‌زند. پدر مقتول پس از برگشتن از سر کار، به جست‌وجو پرداخته اما نشانی پیدا نمی‌کند. پس از آگاهی‌رساندن به پلیس، ازسوی پلیس به آنها توصیه می‌شود که همچنان تا یک ساعت دیگر نیز به جست‌وجو ادامه دهند تا مطمئن شوند که کودک آنها در خانه دیگر خویشاوندان نباشد. پس از ناموفق‌بودن جست‌وجوی مجدد و مراجعه دوباره به کلانتری، از آنها خواسته می‌شود که به آگاهی رفته و موضوع را در آنجا گزارش کنند اما در آگاهی به آنها گفته می‌شود که وقت کاری به پایان رسیده و فردا صبح باید مراجعه کنند. صبح روز بعد، پدر مقتول به آگاهی رفته و جست‌وجوها همچنان ادامه پیدا می‌کند. درنهایت پلیس به پدر مقتول خبر می‌دهد که قاتل نوجوان پس از کشتن دختر او، به دوست خود تلفن زده و از او می‌خواهد تا در ناپدید‌کردن جسد به او کمک کند ولی دوستش حادثه را بلافاصله به پدر خود اطلاع داده و پدر او هم ماجرا را به پلیس اطلاع می‌دهد و پلیس نیز اقدام به دستگیری قاتل می‌کند. این‌گونه عنوان شده است که قاتل پیش از قتل و اسیدپاشی به او، به مقتول تجاوز کرده است اما پدر مقتول اظهار کرده که دراین‌باره منتظر رسیدن گزارش پزشکی قانونی بوده که تاکنون به‌دست او نرسیده است.


اولین اظهارنظر دادستان ورامین


سرانجام 10 روز پس از انتشار خبر تعرض و قتل ستایش، ابوالقاسم مرادطلب، دادستان عمومی انقلاب ورامین، از ابهامات و شایعات درباره حادثه پرده برداشت و روایت دقیق‌تری از آن را بازگو کرد. به گفته او متهم 16 ساله، در روز حادثه، مقتول را که برای بازی به خانه‌شان آمده بود، به طبقه دوم کشاند و به قتل رساند. ربودنی اتفاق نیفتاده و متهم به شکل دیگری ستایش را به خانه آورده بود. روز حادثه، متهم با خواهر و خواهرزاده خردسالش در خانه بود که ستایش برای بازی با آنها به خانه‌شان آمد. دقایقی بعد، خواهر و خواهرزاده متهم خانه را ترک کردند و از ستایش هم خواستند که به خانه خودشان برگردد اما با رفتن آنها، ستایش برای لحظه‌ای در خانه تنها شد. متهم او را صدا زد و به طبقه دوم کشاند و در آشپزخانه به قتل رساند. دادستان ورامین، صحت موضوع تعرض را منوط به نتیجه پزشکی قانونی دانست و گفته بود: «متهم پس از ارتکاب قتل، به فرض اینکه اسید می‌تواند جنازه را از بین ببرد، به خارج از خانه رفت و مقداری اسید از مغازه مصالح ساختمانی در محله‌شان خرید. پس از آن، جنازه را در جعبه ادوات موسیقی (ارگ) قرار داد و روی آن اسید ریخت اما موفق به ازبین‌بردن آن نشد.»


متهم پرونده ستایش ۱۶ خرداد محاکمه می‌شود


وکیل‌مدافع متهم پرونده ستایش از محاکمه موکلش در روز ۱۶ خرداد در شعبه هفتم دادگاه کیفری «یک» استان تهران خبر داده است. مجتبی فرحبش اظهار کرد: «در ابلاغیه‌ای که به دستم رسیده، قرار است موکلم در سه‌شنبه هفته جاری، ۱۶ خرداد، در رابطه با بخش دیگری از پرونده که مربوط به ارش‌البکاره و مهرالمثل است، محاکمه شود.» او درباره رضایت خانواده ستایش نیز گفت که فعلا این موضوع به نتیجه نرسیده است. بر‌اساس این گزارش، عسکر قاسمی‌آقباش، یکی از وکلای مدافع اولیای‌دم ستایش، در ۱۶ فروردین سال جاری گفته بود که رسیدگی به بخش دیگری از پرونده درباره ارش‌البکاره و مهرالمثل در ۱۷ خرداد در شعبه هفتم دادگاه کیفری «یک» استان تهران برگزار می‌شود.


704

کد خبر: 784687

وب گردی

وب گردی