افزایش درخواست‌ها در انگلیس برای انتشار گزارش حساس تامین مالی تروریسم با تاکید بر عربستان

رهبران احزاب کارگر و لیبرال دموکرات انگلیس از نخست وزیر این کشور خواستند تا گزارش دولتی "حساس" درباره افراد و نهادهایی که تروریسم را در انگلیس حمایت مالی می‌کنند، منتشر کنند؛ گزارشی که گفته می‌شود در آن بر نقش عربستان سعودی در این حمایت‌ها توجه شده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، درخواست‌ها برای انتشار تحقیقات وزارت کشور انگلیس درباره منابع مالی و تبلیغات افراط گرایان در پی حمله اخیر تروریستی در "لاندن بریج" به شدت رو به افزایش است.

داعش که اشاعه دهنده نوع افراطی از بنیادگرایی وهابیت سنی است که در عربستان سعودی وجود دارد مسئولیت این حمله را به عنوان سومین حمله تروریستی در انگلیس طی کمتر از سه ماه گذشته برعهده گرفت.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر طی سخنانی تاکید کرد که دولت کشورش باید مذاکرات سختی داشته باشد و این مذاکرات باید با عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس شروع شود؛ کشورهایی که ایدئولوژی افراط گرایی را حمایت کرده و به انتشار و اشاعه آن کمک می‌کند.

کوربین همچنین بیان کرد: به هیچ عنوان قابل قبول نیست که ترزا می گزارش اخیر درباره حمایت‌های مالی خارجی از گروه‌های افراط گرا را تاکنون سرکوب کرده است. ما باید درباره قطع منابع مالی این شبکه‌های تروریستی از جمله در خاورمیانه و در کشورهای خودمان جدی باشیم.

در همین حال تیم فارون، رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس طی یادداشتی در روزنامه گاردین خواهان انتشار این گزارش شد.

فارون در این نوشته خود آورده است: می اکنون یک انتخاب دارد. آیا این گزارش را منتشر می‌کند یا به پنهان کردن آن ادامه می‌دهد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: می درباره ضرورت مذاکراتی سخت و خجالت آور تاکید کرده است. این مذاکرات به طور قطع باید شامل رسیدگی به منابع حمایت مالی از تروریسم و ریشه کن کردن آنها نیز شود. حتی اگر این به معنی داشتن مذاکراتی شرم آور و سخت با کشورهایی چون عربستان سعودی باشد که دولت ادعا می‌کند او متحد ماست.

دولت محافظه کار انگلیس همواره از افزایش فروش سلاح به ریاض انتقاد کرده است در حالی که این کشور یکی از مهمترین مقصدهای صادرات تسلیحات انگلیسی بوده است.

در یکی از تازه‌ترین معملات تسلیحاتی انگلیس طی معامله‌ای به ارزش بیش از 3.5 میلیارد دلار به کشورهای حوزه خلیج فارس تسلیحات داد.

منتقدان می‌گویند این سلاح‌ها اکنون به درگیری و افراط گرایی در سراسر خاورمیانه از جمله یمن دامن می‌زند.

گزارش وزارت کشور انگلیس درباره منابع حمایت مالی از گروه‌های تروریستی توسط دیوید کامرون، نخست وزیر سابق این کشور و با اصرار لیبرال دموکرات‌ها آغاز شد.

این گزارش قرار بود تا بهار 2016 منتشر شود اما به گفته یکی از منابع وزارت کشور به نظر نمی‌رسد که با توجه به محتوای حساس این گزارش چنین روزی هرگز فرا برسد.

در همین حال کارن بردلی، وزیر فرهنگ انگلیس طی روزهای اخیر تاکید کرد: جدی نگرفته شدن منابع مالی تروریست‌ها از سوی دولت بسیار مسخره است.

بردلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در این گزارش اشاره‌ای به ریاض شده بیان کرد: انگلیس باید با شرکا و متحدانش همکاری کند و قطعا با این همکاری می‌توان جان‌های بیشتری را نجات داد.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 784698

وب گردی

وب گردی