تلاش آلمان برای جلوگیری از تخریب روابط با آنکارا همزمان با خروج نیروهایش از اینجرلیک

وزیر امور خارجه آلمان در پی خروج سربازان این کشور از ترکیه گفته است برای جلوگیری از تخریب روابط آسیب دیده کشورش با آنکارا تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان گفته است: نیروهایش تمام تلاش خود را خواهند کرد تا همزمان با خروج نیروهای آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه تنش‌ها میان دو کشور تشدید نشود.

نیروهای آلمانی در واکنش به تصمیم آنکارا در محدود کردن دسترسی نمایندگان آلمانی به محل اقامت نیروهایشان از این پایگاه خارج شدند.

گابریل در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین تاکید کرد: مهمتر از همه اینها این است که ما تلاش می‌کنیم روند خروج سربازان را طوری برنامه‌ریزی کنیم که فضایی برای توهین‌های سیاسی باقی نماند.

وی علاوه بر این خاطر نشان کرد که با آنگلا مرکل، ‌صدراعظم و اورسلا فوندرلاین، وزیر دفاع آلمان توافق کرده است که دولت این کشور روز چهارشنبه به این مساله رسیدگی کند.

این سیاستمدار آلمانی همچنین اطلاع داد که وزارت دفاع بر روی برنامه خروج این نیروها پیش از این کار کرده بوده است.

روابط ترکیه با آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا در پی رفراندوم 16 آوریل این کشور به شدت تیره و تار شد؛ رفراندومی که به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور قدرت و اختیارات بیشتری ارائه داد.

استقرار نیروهای آلمانی در پایگاه اینجرلیک بخشی از ماموریتی برای حمایت از عملیات نیروهای ائتلاف ضد داعش بود. اکنون مقامات آلمانی به این نتیجه رسیدند که منطقی تر است تا نیروهای خود را در اردن مستقر کنند.

وزیر امور خارجه آلمان در این باره توضیح داد: ما با فشار آوردن بر ترکیه به منافعی دست پیدا نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم این کشور را به سمت روسیه سوق دهیم. این مساله به هیچ وجه کوچک نیست و تنها به اینجرلیک محدود نمی‌شود. این موضوع روابط ما با ترکیه است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته پس از دیدار با گابریل در آنکارا درباره روابط دو کشور گفت: این روابط اخیرا آسیب دیده اما سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور همچنان به قدرت خود باقی است.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 784826

وب گردی

وب گردی