طب  تسکینی در ایران/ نقش پررنگ روانشناس در مراحل درمان

رئیس بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر گفت: در طرح طب تسکینی، بیمارانی که از لحاظ مالی، دارویی، روحی و معنوی به بن‌بست می‌رسند، حمایت و مراقبت می‌شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،رضا ملایری رئیس بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر ، گفت: طب تسکینی به معنای درمان همه جانبه بیماران سرطانی است. این طب به دنبال تسکین علائم جسمی و روحی بیمار است و با ایجاد رضایتمندی و آرامش در فرد و همراهان، می‌توان در سیر درمان‌‌های دیگر از جمله عمل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی بهبود ایجاد کرد.

او افزود: به حداقل رساندن فشار جسمی و روحی از اهداف ایجاد بخش طب تسکینی در بیمارستان‌هاست و باید به نقش طب تسکینی جهت پذیرش تشخیص سرطان، درمان و روند بهبود بیماری سرطان توجه کرد. استفاده از این روش کاهش فشار روحی همراهان بیمار و پرسنل بیمارستان را به همراه دارد و راه‌اندازی این بخش در بیمارستان‌ها ضروری است.

ملایری گفت: بر خلاف باور عموم، طب تسکینی، روش هومیوپاتی، انرژی درمانی و طب سنتی نیست. ضمنا مددکاری اجتماعی و کارشناسان روانشناسی و معنوی رکن‌های مهم طب تسکینی است.

رئیس بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر اضافه کرد: برای اولین بار در ایران طب تسکینی در 7-6 سال گذشته در اصفهان راه اندازی شد. بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر نیز نزدیک به 2 سال از راه اندازی آن می‌گذرد. در این طرح روانشناسان و کارشناسان معنوی در طول درمان حامی بیماران هستند.

او افزود: انجام درمان‌های خانوادگی با صحبت و هم اندیشی برای رفع نیازها و مشکلات خانواده بیمار اهمیت خاصی دارد و استفاده صحیح و به موقع داروهای مسکن از ضعیف تا قوی نیز جزو اصول طب تسکینی است.

ملایری اضافه کرد: توجه به پرسنل بیمارستانی برای کاهش و به حداقل رساندن فشار روحی نیز از دیگر وظایف طب تسکینی است چراکه وقتی بیمار پس از یک تا دو سال درمان، فوت می‌شود، پرسنل بیمارستانی فشار روحی سنگینی را تجربه می کنند.

او افزود: در طرح طب تسکینی بیمارانی که از لحاظ مالی، دارویی، روحی و معنوی به بن‌بست می‌رسند، حمایت و مراقبت می‌شوند.

ملایری اضافه کرد: در طب تسکینی یک تیم متخصص که شامل فوق تخصص سرطان، رادیوتراپیست‌ها، آنکولوژیست، پزشک عمومی،‌ روانشناس و روحانی حضور دارند و بیماران را از لحاظ مالی و روحی تقویت می‌کنند.

رئیس بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر گفت: تمام هزینه‌های این طرح توسط خیریه و بخش خصوصی تامین می‌شود و به هیچ وجه کمک هزینه‌ای از طرف بخش دولتی دریافت نمی‌کنیم. اما هم اکنون این بخش زیر نظر دانشگاه و بیمارستان قرار گرفته است.

او گفت: شرط پذیرش بیماران این است که از طرف پزشک معالج معرفی شوند و معمولا بیمارانی که یا از لحاظ مالی مشکل دارند و یا از نظر روحی به بن‌بست رسیده‌اند و یا به شیمی درمانی جواب نمی‌دهند و فقط نیاز به مراقبت دارند در این طرح قرار می‌گیرند.

ملایری افزود: تعدادی از بیماران سرطانی هستند که بیماری آنها به حدی پیشرفته می‌شود که به قول معروف جواب می‌شوند و کاری نمی‌توان برای آنها انجام داد. روانشناس و مددکار با صحبت با این بیماران و خانواده آنها به آنها می‌‌فهمانند که سپری کردن مابقی عمر بیمار در منزل برای او بهتر است.

رئیس بخش طب تسکینی بیمارستان فیروزگر افزود: اگر بیمه‌ها بدانند که با این طرح بسیاری از هزینه‌های آنها کاهش می‌یابد 100 درصد بیمه‌ها و بیمارستان‌های دولت به دنبال این طرح خواهند آمد.

704

کد خبر: 784921

وب گردی

وب گردی