مدیر شاخه عفو بین‌الملل در ترکیه بازداشت شد

عفو بین‌الملل اعلام کرد، مدیر شاخه این سازمان حقوق بشری در ترکیه به اتهام "ارتباطات مشکوک با جنبش فتح الله گولن" بازداشت شده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت: پلیس ترکیه تانر کیلیچ، وکیل و مدیر شاخه عفو بین‌الملل در ترکیه را به همراه 22 تن دیگر در غرب شهر ازمیر به اتهام ارتباط مشکوک با جنبش فتح الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در پنسیلوانیا که آنکارا وی را مقصر کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه می‌داند، بازداشت کرد.

سالیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل گفت: ما از مقامات ترکیه می‌خواهیم تا فورا تانر کیلیچ و 22 وکیل دیگر را آزاد کرده و از همگی آنها رفع اتهام شود.

وی افزود: تانر کیلیچ سابقه طولانی و چشمگیری در دفاع از آزادی‌ دارد که مقامات ترکیه در حال حاضر قصد پایمال کردن آن را دارند. این بازداشت‌ها ثابت می‌کند که چقدر سرکوب‌های پس از کودتا در آنکارا استبدادی و دل بخواهی هستند.

دولت ترکیه مدعی است فتح الله گولن دستور کودتای 15 ژوئیه سال گذشته میلادی را با هدف سرنگونی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور صادر کرده است.

این در حالی است که گولن از سال 1999 میلادی در تبعید خودخواسته در پنسلوانیا زندگی می‌کند و تمامی این اتهامات را رد کرده است.

به دنبال وقوع این کودتای نافرجام در ترکیه تاکنون بیش از 100 هزار تن از بخش‌های دولتی این کشور اخراج و یا به حالت تعلیق درآمده‌اند؛ حالت فوق‌العاده‌ نیز تاکنون سه بار در ترکیه تمدید شده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر از سرکوب‌های گسترده در ترکیه انتقاد کرده بود.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 784927

وب گردی

وب گردی