پنجاه روز تا بزرگترین رویارویی سلاطین کاراته جهان

کمتر از پنجاه روز تا برگزاری بازیهای جهانی یکی از بزرگترین رقابتهای کاراته فرصت باقی است؛ میزبان شهری است به نام ورسلاو در جنوب غربی لهستان که در سال 2016 لقب پایتخت فرهنگی اروپا را بخود گرفت.

به‌ گزارش ‌ایسکانیوز ‌و ‌به نقل از سایت فدراسیون کاراته، چهارمین شهر بزرگ لهستان حالا میزبان ستاره های بزرگ کاراته جهان است؛ ستاره هایی که هر کدام شان کوله باری از نشان پر زرق و برق قاره ای و جهانی را در ویترین افتخارات شان دارند.

سایت فدراسیون جهانی کاراته تازه ترین گزارش خود را به این بازیها و ستاره هایی اختصاص داد که قرار است قابلیت فنی خود را در این آوردگاه مهم و هیجان انگیز به نمایش بگذارند.

از کاتای انفرادی مردان شروع می کنیم، جایی که ریو کیونا قهرمان جهان از ژاپن در کنار دامیان کوئینترو نفر اول رنکینگ جهانی از اسپانیا به همراه آنتونیو دیاز ونزوئلایی مدافع عنوان قهرمانی این بازی‌ها مدعیان اصلی خواهند بود.

در کاتای انفرادی زنان، کیو شیمزو کاتاروی ژاپنی که در سال 2011 تاکنون در هر مسابقه ای شرکت کرده از جمله رقابت‌های قهرمانی 2014 و 2016 جهان طلا ضرب کرده، ساندار سانچز اسپانیایی قهرمان اروپا و نفر اول رنکینگ،سندی اسکوردو قهرمان دوره قبلی بازیهای جهانی و ساکورا کوکویومی قهرمان پان امریکن بسیار امیدوارند در تاتامی ورسلاو رقابت سرسختانه ای برای کسب نشان طلا داشته باشند.

در وزن 60 کیلوگرم مردان، بروس داگلاس از برزیل که به تازگی چهارمین قهرمانی قاره پان آمریکن را از ان خود کرده، امیدوار است که رنگ مدال نقره چهار سال پیش خود را بهبود ببخشد. رقیب اصلی او بی گمان امیر مهدی زاده از ایران است، نفر اول رنکینگ و قهرمان حال حاضر جهان.

وزن منهای 67 کیلوگرم مدعیان زیادی وجود دارند. جایی که جردن توماس قهرمان سال 2016 جهان از انگلستان ، آندره آس مادرآ ونزوئلایی نفر سوم جهان و استیون داکوستا، قهرمان اروپا از فرانسه می خواهند در بازی‌های جهانی ورسلاو همچون ستاره بدرخشند.

اما بی گمان نگاه مشتاقان کاراته به وزن منهای 75 کیلوگرم دوخته شده، آنجا که فوق ستاره ای به نام رافائل آقایف قهرمان پنج دوره رقابت‌های جهانی و مدافع قهرمانی این بازی‌ها به روی تاتامی می رود.

توماس اسکات از امریکا نفر اول رنکینگ و هرنانی ورسیمو، قهرمان پان امریکن از برزیل دیگر قهرمانانی هستند که شانس خود را مقابل قهرمان پرهوادار آذربایجان آزمایش خواهند کرد.

[علی اصغر آسیابری که در جهانی 2016 به واسطه باخت شک برانگیز برابر آقایف به مقام سوم دست یافت، دیگر نماینده کاراته ایران در بازیهای جهانی خواهد بود.]

در وزن منهای 84 ریتارو آراگا ژاپنی امیدوار است بتواند شمار طلای خود از بازی‌های جهانی را به عدد دو برساند. آراگا البته برای رسیدن به سکوی اول قهرمانی نامهای بزرگی همچون اوگور آکتاش از ترکیه و گوگیتا آرکانیان از گرجستان را پیش رو دارد.‌

‍‌[ذبیح اله پورشیب کاپیتان تیم‌ ‌ملی کشورمان نیز با پشتوانه برنز جهانی 2016 به لهستان می رود تا پیکار تلافی جویانه ای را برابر آراگا داشته باشد.]

در وزن به ‌اضافه 84 سجاد گنج زاده قهرمان جهان و نفر اول رنکینگ از ایران با این هدف که تاج قهرمانی را از سر جاناتان هورنه آلمانی پایین بکشد، راهی ورسلاو می شود. این غول آلمانی چهار سال پیش در کلمبیا و در غیاب گنج زاده به مقام قهرمانی بازیهای جهانی دست یافته بود.

اما در بخش بانوان هم می توان شاهد پیکارهای دیدنی باشیم.

در وزن منهای 50 بانوان صف طولانی برای رسیدن به قله قهرمانی وجود دارد. الکساندر رچیا از فرانسه، سراپ اوزچلیک از ترکیه و کاترینا کلیوا از اوکراین مدعیان اصلی این وزن هستند.

در وزن منهای 55 نام امیلیا تول از فرانسه و سارا کاردین از ایتالیا بیش از اسامی دیگر، نگاهها را متوجه خود می کند، هرچند نباید از والریا کومیزاکی از برزیل که به تازگی قهرمان پان آمریکن شده به سادگی گذشت.

مدعی اصلی وزن منهای 61 کیلوگرم بانوان، جیانا لطفی از مصر خواهد بود که در سه سال اخیر در هیچ مسابقه انفرادی نباخته، ضمن این که لوسی ایگناس از فرانسه و اینگریدا سوچانکوآ از اسلواکی نامهای بزرگی به نظر می رسند.

در وزن منهای 68 کیلو مطمئنا جدال‌های زیبایی قابل پیش‌بینی است، آنجا که کایو کامی سومیا از ژاپن مدافع عنوان قهرمانی و نفر اول رنکینگ، آلیسا بوچینگر قهرمان جهان از اتریش و کاترین هدرسون، نایب قهرمان جهان از دانمارک جز مدعیان محسوب می شوند.

در وزن به ‌اضافه 68 کیلو، ایومی یوکوزا از ژاپن مدعی اصلی و نفر اول رنکینگ تلاش می کند در ورسلاو اقتدار خود را در این وزن حفظ کند. آنه لارا فلورنتین از فرانسه اخیرا در قهرمانی اروپا طلا گرفت و دامینیکا تاتاروآ از اسلواکی نفر سوم جهان دیگر نفرات زبده این وزن هستند.

[حمیده عباسعلی تنها نماینده تیم‌ ‌ملی بانوان کاراته کشورمان در این رقابتهاست که شانس خود را در این وزن برای کسب مدال می آزماید.]

گفتنی است تاکنون نمایندگان کاراته ایران سه بار حضور در بازیهای جهانی را تجربه کردند که حاصلش برنز سعید آشتیان ( در سال 1993 هلند)، علیرضا کتیرایی (در سال 1997 فنلاند) و چهارمی مرحوم علی شاطرزاده ( در سال 2001 ژاپن) بوده است.

604

کد خبر: 785019

وب گردی

وب گردی