روشی موثر در مقابله با شایعترین باکتری مولد بیماری در نشخوارکنندگان

حسن ممتاز پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در رساله دکترای خود موفق به شناخت روشی موثر در مقابله با شایعترین باکتری مولد بیماری در نشخوارکنندگان شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز حسن ممتاز پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی درباره این طرح تحقیقاتی گفت: پاستورلا مولتوسیدا یکی از شایعترین عوامل باکتریال مولد بیماری های تنفسی در نشخوارکنندگان است که به واسطه ایجاد تلفات، کاهش تولید و هزینه خدمات دامپزشکی خسارات اقتصادی زیادی به صنعت گاوداری وارد می کند.

او افزود: مطالعه حاضر در طول یک سال با همکاری اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان و با حمایت حوزه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد انجام شد.

ممتاز درباره روش پژوهشی خود گفت: در مقاله حاضر که با هدف تعیین ارتباط بین تیپ های کپسولی پاستورلا مولتوسیدا و الگوی عوامل حدت و مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های جدا شده از گاوهای به ظاهر سالم و مبتلا به پنومونی در کشتارگاه های ایران انجام شد، 30 ایزوله پاستورلا مولتوسیدا از 333 گاو به ظاهر سالم و مبتلا به پنومونی جداسازی و حضور 23 ژن کدکننده عوامل حدت شامل ژن های , exbB, exbD,tonB,hgbA,hgbB,Fur, nanB, nanH, ompA, omph,oma87, plpB soda,sodC,tbpA, pmHAS, ptfA,fimA,hsf-1,hsf-2,pfhA, tad,toxA و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها نسبت به 20 آنتی بیوتیک مختلف به روش PCR و انتشار دیسکی ساده ارزیابی شد. از ایزوله های جدا شده 23 ایزوله مربوط به تیپ کپسولی A، 5 ایزوله مربوط به تیپ D بود و 2 ایزوله فاقد تیپ مشخص تشخیص داده شد.

او ادامه داد: هر 23 ژن حدت در ایزوله های جدا شده از گاوهای پنومونیک یافت شد اما در گاوهای به ظاهر سالم تنها 16 ژن ردیابی شد. تمام ایزوله های جدا شده نسبت به سیپروفلوکساسین، کوتریموکسازول، داکسی سیلین، انروفلوکساسین، نیتروفورانتوئین و تتراسیکلین حساس بودند اما بیشترین مقاومت آنتی بیوتیکی نسبت به آمپی سیلین، آموکسی سیلین، اریترومایسین، لینکومایسین، پنی سیلین، ریفامپین، استرپتومایسین و کلرامفنیکل مشاهده شد.

پژوهشگر واحد شهرکرد گفت: حضور بالای عوامل حدت در ایزوله های مورد مطالعه نشانگر نقش بالقوه این عوامل در ایجاد بیماری های تنفسی گاو است و مقاومت آنتی بیوتیکی بالای ایزوله ها لزوم انجام تست حساسیت آنتی بیوتیکی را در انتخاب داروی موثر درمانی نشان می دهد.

201/204

کد خبر: 785128

وب گردی

وب گردی