وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان دیدار کردند

وزارت دفاع قزاقستان از برگزاری نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در «آستانه» خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز ، نشست وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صبح امروز در «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد.

این جلسه با حضور وزرای دفاع کشورهای قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای و رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی این سازمان صورت گرفت.

در این نشست طرفین در خصوص مسائل موضعی مربوط به امنیت بین المللی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر انجام دادند.

شرکت کنندگان این نشست نتایج همکاری میان وزارت‌خانه‌های دفاع کشورهای عضو سازمان شانگهای در یک سال گذشته را مورد ارزیابی قرار دادند.

علاوه بر این چشم انداز توسعه تعامل میان وزارت‌خانه‌های دفاع کشورهای عضو شانگهای مورد بررسی و در نتیجه برنامه همکاری نهادهای دفاعی کشورهای عضو این سازمان برای سال‌های 2018-2019 تصویب شد.

در این نشست همچنین پروتکل حسن نیت میان نهادهای نظامی در عرصه آموزش و حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی کشورهای عضو به امضا رسید.

وزرای دفاع کشورهای عضو و دبیر کل سازمان شانگهای قبل از این نشست در جلسه‌ای با «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار کردند.

نشست بعدی وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است سال آینده در چین برگزار شود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

در نشست این سازمان در «تاشکند» در سال 2016 میلادی نمایندگان هندوستان و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و قرار است در نشست آستانه این 2 کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شوند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

منبع: فارس

305

کد خبر: 785162

وب گردی

وب گردی