سهیل سمی:"چرا عاشق می شویم"  آگاه سازی افراد از روند عشق است

سهیل سمی گفت: افسون زدایی عشق به این معناست که مردم درک کنند عشق در روند زندگی مثل نیاز انسان به آب خوردن است و توهمات ناشی از عشق افلاطونی در بخش هایی از این کتاب با نام عشق در نگاه اول بررسی شده است. به این معنا که از این مفاهیم اسطوره زدایی شود و عشق را آن گونه که هست معرفی کند.

سهیل سُمی مترجم در گفت وگو با ایسکانیوز، درباره این کتاب بیان کرد: تمرکز این کتاب بر روی عشق رمانتیک است و بیان می کند عشق عهدی آسمانی نبوده و عشق رمانتیک را هم رده دیگر فعالیت های انسان نخستین در جهت تکامل خود عنوان می کند.

وی افزود: این کتاب دوران معاصر را مدنظر دارد و به همراه یک پرسشنامه و تحقیق میدانی به بررسی معنای عشق در فرهنگ های مختلف می پردازد و در این پرسشنامه ها مشخص می شود که درک عشق در میان جوانان کشورهای مختلف مانند ژاپن ،امریکا و چین و... با یکدیگر کاملا متفاوت است و نویسنده اثر به نوعی با این تحقیق میدانی خواسته از عشق افسون زدایی کند.

این مترجم اضافه کرد: افسون زدایی عشق به این معناست که مردم درک کنند عشق در روند زندگی مثل نیاز انسان به آب خوردن است و توهمات ناشی از عشق افلاطونی در بخش هایی از این کتاب با نام عشق در نگاه اول بررسی شده است. به این معنا که از این مفاهیم اسطوره زدایی شود و عشق را آن گونه که هست معرفی کند و به عنوان یک معضل پیچیده نباشد و انسان بداند این هم بخشی از بعد بیوزیستی انسان است.

سُمی اظهار کرد: سبک کتاب "چرا عاشق می شویم" عامه فهم نوشته است و از بسیاری از آثار ادبی تراز اول و سخنان اندیشمندان در این کتاب استناد شده است ولی تاکید نویسنده بر روی همه فهم بودن کتاب بوده است با توجه به عنوان کتاب که بسیار ساده موضوع کتاب را در قالب یک سوال "چرا عاشق می شویم "مطرح می کند و این سوال ساده یک جواب ساده می خواهد و نویسنده کار را پیچیده نکرده است.

این مترجم ابراز کرد: این کتاب برای جوانان ایرانی بسیار مفید است. زیرا روابط در ایران به دلیل برخی از ایدئولوژی ها، محدود است و دو جنس مخالف شناخت زیادی از هم ندارند و از اتفاقات بعدی، بحث های عاطفی و عشقی که اتفاق می افتد بی اطلاع هستند.

وی افزود: این کتاب به نوعی آگاه سازی افراد از روند عشق است و بیان می کند که عشق امری طبیعی است، برخی از هورمون ها بر روی مغز اثر می گذارند و به بیانی، عشق رمانتیک بخشی از روند تکامل انسان بوده و براساس نظریه تکامل داروین انسان برای اینکه بتواند ژن های خود را حفظ کند ازدواج می کند و اگر به جفت گیری حیوانات دقت کنید بعد از جفت گیری، حیوان نر، جفت خود را تنها می گذارد و حیوان ماده باید به تنهایی شکم بچه هایشان را سیر کنند که در این مسیر تعدادی از این بچه ها از بین می روند.

این مترجم افزود: انسان در سیر تکامل قوه تعقل، برای حفظ نسل خود، به تک همسری روی آورد و بعد از آن، عشق رمانیک که با ترشح سرتونین و دوپامین همراه است به انسان اجازه داد که بعد از زایمان مادر، مرد کنار همسر بماند و بچه ها حفظ و بزرگ بشوند زیرا امکان زنده ماندن فرزندان با مشارکت موجود نر بیشتر محقق می شود.به حرفهای اضافه در باب عشق در این کتاب خط بطلان کشیده می شود.

سمی خاطرنشان کرد: نویسنده کتاب هلن فیشر در عرصه روانشناسی و روانکاوی فعال است و از او نیز چند کتاب به فارسی ترجمه شده است.

کتاب "چرا عاشق می شویم" با ترجمه سهیل سُمی توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

502

کد خبر: 785176

وب گردی

وب گردی