تب کریمه کنگو با لبنیات سنتی منتقل نمی شود

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: لبنیات و شیرهای محلی ناقل بیماری تب کریمه کنگو نبوده و تنها عامل انتقال تب مالت محسوب می شوند.

به گزارش ایسکانیوز محمد حسین عزیزی گفت: لبنیات و شیرهای سنتی نمی‌توانند ناقل تب کریمه کنگو باشند واین بیماری

وی افزود: کنه‌های موجود در پشم گوسفندان به دلیل تغذیه از خون دام ، ناقل سریع بیماری تب کنگو هستند و مردم ساکن شهرستان‌ها و روستاها که به دامداری اشتغال دارند، باید از ارتباط غیر ضروری با دام بپرهیزند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: ضدعفونی کردن دام با مواد شیمیایی و حمام کنه، هر ساله بر روی دامها انجام می شود بنابر این در شرایط اشاعه بیماری تب کریمه کنگو در کشور، ضدعفونی‌ و واکسینه کردن دامها باید در اسرع وقت انجام شود.

وی عنوان کرد: تب کریمه کنگو در دام‌های زنده قابل تشخیص نیست و تا زمان ذبح نمی توان از آلودگی دامها اطلاعی پیدا کرد بنابر این کنه‌های ناقل بیماری می توانند بدون هیج علائمی به تدریج تمامی دامهای یک منطقه را آلوده کرده و بیماری را اشاعه دهند.

تب کنگو تنها توسط گوشت‌های تازه جگر، امعاء واحشا گوسفندان و خون دام‌ها منتقل می‌شوند

عزیزی به میزان گفت: دامداری یکی از مشاغل رایج در روستاها است و بسیاری از اهالی از این راه به کسب درآمد می‌پردازند بر این اساس برای حفظ سلامت و جلوگیری ازتلف شدن دامها باید سازمان دامپزشکی ، جهاد کشاورزی و سایر قسمت‌های اموردامی روند نظارت و معاینه دامها ، واکسینه وضد عفونی کردن آنها را هر چه زودتر آغاز کنند تا از شیوع و تلفات جانی و مالی ناشی از این بیماری جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: با توجه به تکثیر کنه در دام‌ها و احتمال آلودگی آنها به تب کریمه کنگو به اهالی روستاها توصیه می شود جهت جلوگیری از وجود کنه ، منازل خود را سمپاشی کرده و از کشتن هر جانوری توسط دست، خودداری کنند همچنین تأکید می شود برای ذبح دام‌ها حتما به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند تا از خطرات احتمالی ابتلا به بیماری پیشگیری شود.

700

کد خبر: 785281

وب گردی

وب گردی