مردان بیشتر گرما زده می شوند/راهکارهایی برای جلوگیری از گرما زدگی روزه داران

یک پزشک متخصص داخلی راهکارهایی برای جلوگیری از گرما زدگی در ماه مبارک رمضان ارائه کرد.

دکتر مهرداد صابر در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به رواج بیماری گرما زدگی مخصوصا در روزه داران در فصل گرما گفت: چند سالی است که ماه مبارک رمضان در فصل گرما قرار دارد و ممکن است روزه دارانی که چندین ساعت متوالی را در خارج از خانه و زیر نور آفتاب باشند، گرما زده شوند.

وی ادامه داد: گرما زدگی معمولا در اثر فعالیت بدنی بالا در معرض آفتاب به وقوع می پیوندد و در اثر آن درجه حرارت بدن در اثر تعریق بالا افزایش پیدا می کند و بدن قادر به خنک کردن خود نیست در چنین شرایطی بدن بیش از اندازه عرق می کند و آب خود را از دست می دهد به همین دلیل دمای بدن افزایش می یابد.

این پزشک متخصص داخلی گفت: بیماری گرما زدگی در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد زیرا تعریق در مردان بیشتر از زنان است و هر چه بدن زودتر آب خود را از دست دهد بیشتر در معرض گرما زدگی قرار خواهد گرفت در این زمینه لازم است افراد در فصل گرما از آب و مایعات استفاده بیشتری کنند.

وی اضافه کرد: در ماه رمضان افراد روزه دار نمی توانند در طول روز از مایعات استفاده کنند و باید در وعده سحر و افطار مواد آب و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. لذا به روزه داران عزیز توصیه می شود علاوه بر مصرف آب و آب میوه های طبیعی از میوه های آبدار مانند هندوانه و خربزه استفاده کنند.همچنین روزه داران بهتر است شربت خاکشیر مصرف کنند زیرا علاوه رفع عطش و احساس تشنگی، باعث خنک شدن بدن خواهد شد.

صابر افزود: برخی از روزه داران عادت دارند با آب یخ افطار می کنند این رفتار نادرستی است زیرا با مصرف آب یخ ممکن است دمای بدن این افراد کاهش پیدا کند اما به صورت کوتاه مدت است و پس از مدتی دوباره حس تشنگی در فرد به وجود خواهد آمد در همین زمینه به افراد توصیه می شود روزه خود را با آب ولرم باز کنند.

وی در پایان تاکید کرد:روزه داران لازم است برای تامین آب از دست رفته بدن خود در فواصل زمانی افطار تا سحر حداقل 5 لیوان آب مصرف کنند. همچنین تا حد امکان از مصرف بیش از اندازه انواع شیرینی، غذاهای سرخ شده و چرب،مواد غذایی شور و... پرهیز کنند تا احساس عطش و تشنگی خود را کاهش دهند.

701

کد خبر: 785723

وب گردی

وب گردی