تحقیقات قابل اعتماد و ارتقای سلامت از اهداف «کاکرین»/تنها کشور فعال خاورمیانه هستیم

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران تنها کشور فعال خاورمیانه در «کاکرین» است، گفت: اهداف «کاکرین» تحقیقات قابل اعتماد، تصمیم‌گیری آگاهانه و سلامت بهتر است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر رضا ملک‌زاده صبح امروز درمراسم افتتاح مرکز کاکرین ایران، با بیان اینکه باید به دنبال انجام مطالعات وسیع باشیم که البته این موضوع نیاز به زیرساخت دارد، اظهار کرد: کلمه «کاکرین» درواقع یک مجموعه مستقلی است که هیچ نوع حمایت مالی از کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلف دارویی نمی‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: ۳۷ هزار محقق از بیش از ۱۳۰ کشور در قالب ۵۰ گروه تحقیقاتی و ۱۷ گروه متدولوژی با این مرکز در سطح جهان همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه از گذشته ایران با این موسسه همکاری داشته است، گفت: در خاورمیانه تنها ایران با این موسسه همکاری می‌کند، البته بحرین نیز در گذشته با این موسسه همکاری داشت؛ اما در حال حاضر غیرفعال شده است.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه این موسسه ۶ دیتابیس بزرگ دارد، اظهار کرد: تا سال ۲۰۱۶، ۷۱۳۳ تحقیق (review) داشته است. از طرفی میزان استفاده از کاکرین در جهان افزایش یافته؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۷۵ درصدی استفاده از دستاوردهای مربوط به کاکرین بودیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: در واقع در سال ۲۰۱۶، ۴۱۷ تحقیق (review) تهیه، ۳۸۰ تحقیق (review) آپدیت و ۴۴۳ پروتکل نوشته شده است.

ملک‌زاده هدف اصلی کاکرین را کمک به اتخاذ تصمیمات علمی بهتر و صحیح‌تر برای ارتقای سلامت عنوان کرد و یادآور شد: طی ۲۰ سال گذشته که این نهاد عمومی ایجاد شده، سعی بر این بوده که مجموعه‌ای از مقالات را جمع‌آوری کرده و در دسترس همه پزشکان جهان قرار دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، استراتژی کاکرین تا سال ۲۰۲۰ را ارتقای سلامت‌ و انجام اقدامات مبتنی بر شواهد علمی عنوان کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه از ۱۵ سال گذشته علاقه‌مند به راه‌اندازی کاکرین در ایران بودیم، گفت: از سال ۲۰۱۵ مذاکرات در این خصوص جدی‌تر دنبال و توانایی‌های ایران نیز ذکر شد که خوشبختانه از امروز به صورت رسمی مرکز کاکرین ایران آغاز به کار می‌کند.

ملک‌زاده با تاکید بر اینکه کاکرین قدمی در جهت بهبود کیفیت گزارشات است، یادآور شد: تحقیقات قابل اعتماد، تصمیم‌گیری آگاهانه و سلامت بهتر اهداف کاکرین است.

200

کد خبر: 785732

وب گردی

وب گردی