دکتر ولایتی : نژادگرایی تلقین استعمار است و بی‌تردید موجب تضعیف خواهد شد

رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نژادگرایی تلقینِ استعمار است و بی‌تردید موجب تضعیف ایران و هویت ملی می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی ولایتی در پنجمین قسمت از برنامۀ گفتگو محور «ایران» که روز پنجشنبه 18 خرداد‌ماه از شبکۀ دوم سیما پخش شد ، به بحث مفصل تاریخی با موضوع خاستگاه‌ها، روند و نتایج نژادگرایی در ایران پرداخت و گفت : «اگر انقلاب اسلامی ایران نبود معلوم نیست این نژادگرایی که مبلغ آن کسانی چون میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزا ملکم خان و احمد نوری و میرزا آقاخان کرمانی بودند و مروّج آن رضا شاه بود، چه بر سر این کشور می‌آورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد :این نژادگراییْ تلقینِ استعمار است و بی‌تردید موجب تضعیف ایران و هویت ملی می‌شود. ایران از زمانی که یک پیکرۀ واحد به خود گرفت تا به امروز، سرزمین بزرگی شامل اقوام و نژادهای بسیار متنوع بوده و این موضوع در کتیبه‌های هخامنشی هم به‌وضوح مشهود است؛ آن‌جا که پادشاهان هخامنشی اقوام ساکن در قلمرو ایران را برمی‌شمرند و اسامی بیش از سی قوم و نژاد مختلف ایرانی را می‌آورند.
وی افزود: در طول تاریخ ایران ، هیچ‌کدام از این اقوام، در هیچ دوره‌ای، خود را از پیکرۀ اصلی سرزمین ایران جدا نمی‌دانستند. این وحدت اقوام و نژادها یکی از الطاف الهی بی‌نظیر به مردم ایران است که تقریباً در هیچ‌جای عالم نظیر و مشابهی ندارد.
در قسمت‌های قبلی برنامه، دکتر ولایتی با دلایل علمی نشان داد که برخلاف باور مرسوم، محدود کردن مفهوم «ایران» به نژاد «آریایی» کاری بسیار غیرعلمی و نادرست است؛ بلکه پاسخ درست به این پرسش که به چه کسی ایرانی می‌گوییم این است که «ایران از همان زمان تأسیس آن سرزمینی گسترده بوده که اقوام و نژادهای بسیار متنوعی، بسیار فراتر از قوم آریایی را در بر می‌گرفته، و هیچ‌کدام از سلسله‌های پادشاهی ایران پیش از اسلام، مفهوم ایرانی را محدود به نژاد آریایی نمی‌کرده‌اند.
برنامۀ «ایران» سلسله گفتگوهای جذاب علمی با حضور دکتر رضا پورحسین با موضوع کلی ایران و هویت تاریخی، فرهنگی و تمدنی آن است که حاوی نکاتی جدید، دقیق و مستند است و رویدادهای تاریخی مطرح‌شده در برنامه، اغلب آن‌هایی هستند که تأثیری دیرپا در نضج، رشد و نمو و نتایج فرهنگ و تمدن ایران اسلامی داشته باشند.

300

کد خبر: 785742

وب گردی

وب گردی