درخواست های مقام معظم رهبری در دیدار با تشکل های دانشجویی

مقام معظم رهبری در دیدار ماه رمضان با تشکل های دانشجویی از دانشجویان خواستند با تکیه بر قرآن در مسائل مهم کشور حضور فکری داشته باشند و رواداری با نظرات مخالف در دانشگاه را ترویج کنند و با فعالیت های فرهنگی مقابل جنگ نرم بایستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ماه رمضان با دانشجویان و تشکل های دانشجویی به دانشجویان انس بیشتر با قرآن و ادعیه را توصیه کردند و گفتند:سخن اصلی من به دانشجویان تقویت ایمان است زیرا تنها با ایمان قوی می توان در مقابله با مشکلات و فشارها، مبارزه و مجاهدت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اوضاع خاص و حساس کنونی کشور را بسیار شبیه جنگ احزاب در زمان پیامبر(ص) دانستند و گفتند: امروز نیز همه دنیاپرستان و زورگویان عالم در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کرده و از همه جوانب آن را مورد حمله قرار داده اند. در چنین شرایطی، کسانی که سست ایمان و شاید دارای گرایش های درونی به دشمن هستند، اظهار یأس و ناامیدی و خود کم بینی می کنند اما افراد دارای ایمان مستحکم، هر قدر هم شرایط سخت تر شود، با عزم و اراده قوی تر ایستادگی می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند، اگر می خواهیم در مقابل جبهه استکبار ایستادگی کنیم و به عزت و شرف شایسته نظام جمهوری اسلامی برسیم، نیازمند حفظ و تقویت تقوا در رفتارهای شخصی و عمومی خود هستیم.رعایت نکردن حد و مرزهای دینی موجب تضعیف ایمان درونی می شود.

ایشان با تأکید بر اینکه در این مبارزه، مشکلات بزرگی وجود دارد که می توان با ایستادگی و تدبیر از آنها عبور کرد، گفتند: در این مبارزه و همچنین در مسیر حل مشکلات، دانشجویان به عنوان عصاره توانایی های ملت، جایگاه و نقش ویژه ای دارند.

رهبر انقلاب اسلامی «مطالبه گری دانشجویان» را مهم خواندند و گفتند: برطرف کردن مشکلات کلان کشور بر عهده مسئولان عالی رتبه است اما مطالبه گری دانشجویان اگر با مطالعه و اطلاعات دقیق و درست همراه باشد، قطعاً زمینه ساز تلاش بیشتر مسئولان برای حل مشکلات خواهد بود.

ایشان پرهیز کامل از ناامیدی و خستگی را از رموز حل مشکلات خواندند و به تشکل های دانشجویی گفتند: اگر ایستادگی کردید و با بسیج ذهنی مردم، خواسته ها را به گفتمان عمومی تبدیل کردید، مسئولان هم مجبور می شوند به مطالبات شما عمل کنند.

تشکل های دانشجویی در مسائل اصلی کشور حضور فکری داشته باشند

آیت الله خامنه ای دانشجویان کشور را فرصتی بزرگ، ثروتی عظیم و از نقاط قوت نظام دانستند و با تأکید بر لزوم توجه خاص مسئولان به این قشر در برنامه ریزی ها، گفتند: دانشجویان کنونی در مقایسه با دانشجویان اول انقلاب از لحاظ کمّی و کیفی بالاتر و دارای تفکرات عمیق تر انقلابی و اسلامی هستند.

ایشان، دانشجویان را به خوب درس خواندن در کنار تقویت ایمان و معنویت سفارش کردند و گفتند: دانشجو همچنین باید دارای بصیرت باشد و به محیط دانشجویی و مسائل و تحولات کشور، منطقه و جهان با چشم باز نگاه کند.

ایشان افزودند: اگر چشم باز و بصیرت وجود نداشته باشد، ممکن است دانشجو در تشخیص دوست و دشمن و یا در تحلیل مسائل منطقه ای و بین المللی دچار اشتباه و خطای محاسبه شود.

رهبر انقلاب عموم دانشجویان را به «سوءظن به جریان رسانه ای دشمن» توصیه کردند و گفتند: دشمنان با هزینه های گزاف، جریان رسانه ای پیچیده و گسترده ای را بر ضد نظام اسلامی به راه انداخته اند که هدف اصلی آن، پوشاندن نقاط قوت جمهوری اسلامی و برجسته سازی برخی نقاط منفی برای ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و جوانان است.

ایشان مسئولیت دانشجویان عضو تشکل ها را فراتر از وظایف دیگر دانشجویان برشمردند و گفتند «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم» از مسئولیت های مهم دانشجویان به ویژه تشکل هاست.

رهبر معظم انقلاب، اعلام مواضع تشکل های دانشجویی در مسائل اصلی را مهم دانستند و گفتند: اگر این مواضع قوی و اصیل، به خوبی و روشنی اعلام شود، دوستان انقلاب مستحکم تر می شوند و دشمنان کشور از جمله امریکایی ها می فهمند که نباید به گزارش های تحریف شده و غیرواقعی درباره جوانان ایرانی دل خوش کنند.

تشکل های دانشجویی افسران جنگ نرم هستند

حضرت آیت الله خامنه ای، «برجام»، «ارتباط با امریکا»، «اقتصاد مقاومتی» و «آینده کشور» را از جمله مسائل مهمی خواندند که تشکل های دانشجویی در جایگاه افسران جنگ نرم، باید مواضع انقلابی، مستدل و محکم خود را درباره آنها بیان کنند.

ایشان، «اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به هنگام بودن» را از الزامات موضع گیری تشکل های دانشجویی برشمردند و گفتند: این مواضع باید به خوبی در نشریات دانشجویی انعکاس یابد، ضمن اینکه می توان با روش های دیگر از جمله سخنرانی نمایندگان تشکل ها پیش از خطبه های نماز جمعه شهرهای بزرگ، این مواضع را به گوش جامعه نیز رساند.

رهبر معظم انقلاب، اجتماع و حضور فیزیکی دانشجویان را با شیوه های درست و قانونی نیز لازم دانستند.

ایشان با تأکید بر «مخالفت همیشگی با برهم زدن هر اجتماع و مجلسی»، گفتند: این کار مضر و یا حداقل بی فایده است و در مواقع لازم باید با تشکیل اجتماعات و جلسات، حرف خود را در قبال اجتماعات مخالف به گوش دانشجویان رساند چون دانشجو به دنبال فهمیدن حقیقت است.

رهبر انقلاب در همین بحث، مسئولان وزارتخانه های علوم و بهداشت و مسئولان دانشگاه ها را به کمک به تشکل های انقلابی فراخواندند و گفتند: البته همه تشکل ها در برخورداری از حقوق عمومی یکسان هستند اما طبیعی و منطقی است که مسئولان دانشگاهی از تشکل های انقلابی و متدین، دفاع و حمایت کنند و زمینه حضور فعال تر آن‌ها را به وجود آورند.

حضرت آیت الله خامنه ای، «تبیین و قانع کردن دلها» را یکی دیگر از وظایف دانشجویان خواندند و گفتند: در تفکر اسلامی، اقناع و جذب دلها، یک اصل مهم است و تشکل های دانشجویی باید با استدلال های محکم و روشن، مواضع خود را برای دانشجویان و مردم تبیین کنند.

ایشان موضوعاتی نظیر «اقتصاد مقاومتی، پیشرفت علمی، سبک زندگی و ارتباط با امریکا» را از جمله زمینه هایی خواندند که نیاز به تبیین مواضع گروه های فعال دانشجویی دارد.

رهبر معظم انقلاب درباره روابط با آمریکا نیز تاکید کردند، تشکل های دانشجویی درباره بعضی مواضع از قبیل «ردّ رابطه با امریکا و نفی مذاکره با این کشور به جز در موارد خاص و معین»، تأمل کنند و با درکی روشن از استدلال های مستحکم موجود، آنها را به شیوه های متقن و مستدل برای مخاطبان دانشجو و غیردانشجو تبیین کنند.

ایشان، «استمرار و بیان صحیح، روشن، و مستدل مواضع تشکل های انقلابی دانشجویی» را در شکل دهی مطالبات عمومی و حرکت کشور در مسیر صحیح، مؤثر و ضروری خواندند.

مقام معظم رهبری «افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی» را به تشکل های دانشجویی توصیه کردند.

منظور از دفاع از نظام، دفاع از رهبری نیست

آیت الله خامنه ای«توسعه مخاطبان دانشجو» را از دیگر وظایف مجموعه های دانشجویی برشمردند و گفتند: اخلاق، حوصله، تحمل شنیدن حرف مخالف و تسلط بر مطالب ارائه شده، از پیش نیازهای عمل به این وظیفه است.

ایشان «دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی» را یکی از وظایف تشکل های دانشجویی دانستند و گفتند: دشمن با تکیه بر کمبودها، نقص ها و قصورها، انقلاب را کم ارزش جلوه می دهد و پیشرفت ها و موفقیت ها را نادیده می گیرد که باید تشکل های انقلابی این نامعادله را برهم بزنند.پایداری در مقابل ۳۷ سال دشمنی تمام عیار جبهه عظیم قدرت‌های مادی، مهمترین موفقیت نظام شرافتمند و پرافتخار اسلامی است، آن‌هم در اوضاعی که یک اخمِ این قدرتهای مادی، فلان حکومت پرمدعای پادشاهی را به تعظیم و تسلیم می کشاند.

ایشان، کمیت و کیفیت نشاط انگیز دانشجویان انقلابی را نشانه زنده بودن و استعداد و ظرفیت ذاتی انقلاب دانستند و افزودند: البته منظور از دفاع از نظام، دفاع از رهبری نیست بلکه دفاع از مجموعه ارزش های در هم تنیده ای است که انقلاب با تکیه بر آنها به رشد و بالندگی خود ادامه می دهد.

مقام معظم رهبری «تدوام و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم» را به دانشجویان توصیه کردند و گفتند: اردوهای جهادی، هم خودسازی است، هم خدمت و هم آشنایی با فضای واقعی کشور.

آیت الله خامنه ای «توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل و «تقویت گفتمان های اصلی انقلاب از جمله عدالت، اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی» از دیگر مسئولیت های تشکل های دانشجویی دانستند.

رواداری و تحمل مخالف در محیط های دانشگاهی باید جا بیفتد

ایشان مجموعه های دانشجویی را به «تشکیل یک جبهه واحد ضد امریکایی – ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام» فراخواندند و گفتند: می توان با وسایل پیشرفته ارتباطاتی و در فضای مجازی، کمپین های عمومی دانشجویان مسلمان را بر اساس مخالفت با سیاستهای امریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد تا در مواقع لازم، میلیونها جوان دانشجوی مسلمان با موضع گیری خود، حرکتی عظیم را در جهان اسلام به وجود آورند.

رهبر انقلاب اسلامی «پرهیز از زدن اتهام غیرانقلابی به افراد» را به تشکل های دانشجویی توصیه کردند و گفتند: انقلابی بودن، مراتب و معیارهای مشخصی دارد و نباید کسانی را که دیدگاه هایشان با شما انطباق کامل ندارد اما دارای این معیارها هستند، به غیرانقلابی بودن متهم کنید.

ایشان «هم افزایی تشکل های انقلابی دانشگاه ها از طریق تکیه بر نقاط مشترک» را به دانشجویان توصیه کردند و گفتند: اختلافات نباید به کشمکش تبدیل شود و تشکل های انقلابی به گونه ای عمل کنند که رواداری و تحمل مخالف در محیط های دانشگاهی جا بیفتد.

حضرت آیت الله خامنه ای «نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده» را یکی دیگر از وظایف تشکل های دانشجویی خواندند و گفتند: رؤسای جمهوری دهه های آینده، نمایندگان مجلس و مسئولان آینده کشور از میان شما عزیزان انتخاب خواهند شد، بنابراین با نگاهی کاملاً امیدوار و پرنشاط، تصویر آرمانی ۲۰، ۳۰ سال آینده کشور را ترسیم کنید و حرکت امروز خود را براساس آن افق روشن، سامان دهید.

204/200

کد خبر: 785764

وب گردی

وب گردی