آیین گشایش نمایشگاه  «نور زمین و آسمان ها» برگزار شد

با حضور دکتر شهربانو امانی مشاور معاون رئیس جمهور آیین گشایش نمایشگاه انفرادی آثار عکاسی داریوش محمدخانی با عنوان «نور زمین و آسمان ها» عصر جمعه 19 خرداد ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد .

به گزارش ایسکانیوز به نقل از بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در این مراسم که با حضور جمعی ازعکاسان صاحب نام و علاقمندان برگزار شد، پس از پخش نماهنگی کوتاه با عنوان اسماء الحسنی دکتر امانی با حضور در جایگاه با ذکر این مطلب که امروز به خاطر تششیع شهدای وقایع اخیر در مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت امام با حزن بسیاری گرد هم آمده ایم خاطر نشان کرد : عنوان این نمایشگاه اشاره زیبایی به آیه ای از سوره نور دارد. خداوند نوری است که آسمان و زمین را نورانی می کند و این نور است که همه چیز را آشکار می کند و ضمیر پنهان همه را نشان می دهد. اگر ما بتوانیم پیوند میان رحمانیت دین اسلام و آفرینش آثار هنری، همچون کاری که جناب محمدخانی به خوبی از پس آن برآمده اند،را انجام بدهیم و آن را سرلوحه تربیت برای همه عصرها و نسل ها قرار دهیم قطعاً گروه های تروریستی چون داعش و طالبان بوجود نمی آید.

وی در ادامه افزود : ماه رمضان ماه رحمت الهی است. هنر وجوهی از وجه الله است. باید بتوانیم با استفاده از هنرهای اساتید امروزه همچون محمدخانی دست جوانان را بگیریم و راه درست و متعالی را به آنها نشان دهیم.

در ادامه این برنامه و پس از پخش فیلم کوتاهی با عنوان «نظم در طبیعت» داریوش محمدخانی در سخنانی با تشکر ازمدیریت و کارکنان فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت : چند سال پیش زمانی که برای عکاسی از یوسف علی میرشکاک به منزل ایشان رفتیم هنگام عکاسی، او با ذکر این مطلب که شما برای عکاسی به اینجا آمدهاید و میخواهید از عنصری به نام نور استفاده کنید، از این رو باید وضو بگیرید و از آن بهره ببرید رفتند و وضو گرفتند. این جمله ایشان خیلی من را تکان داد. تا آن روز هرگز به این عنصر مقدس فکر نکرده بودم و می بالم به خودم که با نور سروکار دارم .

محمدخانی با اشاره به این مطلب که شگفتی نور همیشه روی کارهایش بوده است گفت: سعی کرده ام که مجموعهای ارائه بدهم که تاثیر گذار باشد. در تمامی نمایشگاه هایی که تاکنون در ترکیب بندی و ارائه داشته ام سعی کرده ام بهترین نمره را بگیرم. از میان سی هزار قطعه عکس این تعداد عکس برای نمایش انتخاب شد. برایم چیدمان نمایشگاه از نظر بصری بسیار مهم بود. یکی از اهدافم در این نمایشگاه چگونگی ارائه مجموعه عکس به دانشجویان و علاقمندان به عکاسی بود .

وی ادامه داد: هدف دیگرم از برگزاری این نمایشگاه معرفی چیزی به عنوان ریم لایت و های لایت به عنوان یک سبک در عکاسی بود. های لایت و ریم لایت نورهایی بسیار ضعیفی هستند که در پیش زمینه سیاه بر روی گیاهان بوجود می آیند. من گیاهان واشیاه را به نور تبدیل کرده ام و عکاسی کرده ام. های لایت نور جانبی است که بر شی می تابد و ریم لایت نوری است که از منبع نوری در پشت شی قرار دارد ایجاد می شود.

محمدخانی در پایان صحبت هایش نیز گفت: کارگاه های آموزشی در مدت زمان برگزاری نمایشگاه «نور زمین و آسمان ها» حتما برگزار خواهد شد تا این سبک جدید بتواند به خوبی به علاقمندان معرفی شود .

در پایان این مراسم و پس از اکران فیلمی با عنوان " نور زمین و آسمان " نمایشگاه «نور زمین و آسمان ها» افتتاح شد.

گفتنی است در این نمایشگاه ٩٠ اثر از ١٥ مجموعه عکس از آثار عکاسی داریوش محمدخانی در معرض دید عموم قرار گرفته است محمدخانی در این مجموعه با توجه به آیات درخشان قرآن کریم و به ویژه آیه ٣٥ سوره مبارکه نور به ثبت لحظههای نابی از هایلایتها و ریم لایتها در طبیعت پرداخته است.

نمایشگاه «نور زمین و آسمان ها» از ١٩ خرداد تا ٤ تیر در گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران برقرار است و علاقمندان جهت بازدید از آن می توانند در روزهای عادی از ساعت ١٠ الی ٢١ و در روزهای تعطیل از ساعت ١٤ الی ٢١ به گالری شماره ١ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

500

کد خبر: 785774

وب گردی

وب گردی