جای خالی آموزش و لزوم بالا بردن سواد رسانه ای مردم /چرا بیشترین درصد جرایم مرتبط با شبکه های مجازی و تلگرام است؟

یکی از مواردی که با توسعه تکنولوژی گریبانگیر همه کشورها شده است و با عث افزایش آسیب های اجتماعی و جرایم می شود استفاده از تلگرام است .

به گزارش ایسکانیوز سیدحسن موسوی چلک در خصوص افزایش جرایم مرتبط با شبکه های مجازی وتلگرام به خبرنگار ایسکانیوزگفت: استفاده از فضای مجازی امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و به نظر می رسد که نمی توان که استفاده از این ظرفیت را ممنوع کرد حتی محدودش هم نمی توانکرد وچاره ای جز این نیست که به سمت استفاده درست این ظرفیت ها برویم این هم مستلزم آن است که سواد فضای مجازی و سواد رسانه ای مردم افزایش پیدا کند به گونه ای که از این ظرفیت درست استفاده بکنند تا آسیب ها و جرایم ناشی از آن کمتر شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: اگر مشاهده می شود که درصد جرایم مرتبط با شبکه های مجازی و تلگرام رو به افزایش است به این دلیل است که ما آموزش و اطلاع رسانی درستی انجام نداده ایم و این عدم آموزشمنجر به این شده که در واقع استفاده ازبخش منفی این ظرفیت ، رنگ و بوی بیشتری پیدا کند و نگرانی خانواده ها و مسئولان در این حوزه بیشتر شود حتی تا قبل از انتخابات امکان مکالمه صوتی تلگرام را بسته بودند .

او با اشاره به اینکه بهترین راهکار در مورد استفاده از شبکه های مجازی این است که سواد مردم در این زمینه افزایش پیدا کند گفت: امروز بخش بزرگی از علاقمندانی که از این ظرفیت استفاده می کنند جوانان و نوجوانان و حتی کودکان هستند و در حقیقت مردم باید یاد بگیرند که چگونه از این ظرفیت استفاده کنند و یکی از راه های استفاده درست از این ظرفیت این است که به موقع به مردم آموزش های لازم داده شود .

موسوی چلک تاکید کرد :متاسفانه خیلی از آموزش های ما بعد از زمانی است که اتفاقات می افتد و جرایم شیوع پیدا می کند و آسیبهای ناشی از این فضای مجازی شیوع پیدا می کند و شاید همین باعث می شود که نگرانی ایجاد شود و مجبور شویم به دنبال قانون و قانون جرایم مخصوص این حوزه ها، دادگاه ها و شعبه ها ی مرتبط برویم .چرا ؟ چون در بخش پیشگیری و اطلاع رسانی سرمایه گذاری نکردیم و طبیعتا مجبور شدیم که حوزه های قانونی مرتبط به این جرایم را بیشتر تقویت کنیم.

او افزود :آموزش مهمترین راه تغییر این مسیر است و آشنایی مردم با قوانین مرتبط با این حوزه یکی دیگر از این راه هاست .آموزش والدین برای چگونگی برخورد با استفاده از فضای مجازی توسط فرزندانشان و اگر خدایی نکرده دچار مشکل شدند چگونگی استفاده از قوانین مرتبط یکی دیگر از روش های موثر است.

او گفت: بخاطر دارید که در بحث برجام حضورشبکه های مجازی بیشتر نمود داشت به طوری که دکتر ظریف هر کاری می کرد بلافاصله از طریق همین شبکه ها به مردم گزارش می شد و در حال حاضر می بینیم که خود مسئولان کشور در مورد اخبار روز توییت می گذارند و می بینیم که این فضای مجازی را نمی شود با هیچ قفلی بند کرد پس باید به مردم آموزش داد و همه با هم کمک کنیم که مردم با اطلاع قوانین مربوط به این بخش از فرصت ها و ظرفیت هایی که در این حوزه است ،به درستی استفاده کنند و در نهایت تاکید می کنم که حتما باید از فضای مجازی به صورت مدیریت شده استفاده کنند.

خبرنگار: سولماز ظریفی

704

کد خبر: 785779

وب گردی

وب گردی