مهدی صباغ زاده:شورای صنفی نمایش  شبیه محضر شده است/  رضا سعیدی پور: سرگروه ها مجاز هستند با صاحبان فیلم ها لابی کنند

فیلم ویلایی ها پس از اعتراض سازندگان آن و بیانیه حمایتی بنیاد سینمایی فارابی همچنان اکران می شود ولی شاید تغییر در آیین نامه شورای صنفی نمایش به نفع فیلم هایی باشد که در هفته های اول اکران نمی توانند کف فروش را به دست آورند.

به گزارش ایسکانیوز، با وجود فروش خوب سینمای ایران از سال 93 تا کنون و افزایش فیلم های چند میلیاردی در جدول فروش اما یک مساله عمده وجود دارد و آن هم برنامه ریزی اکران است که گاهی باعث می شود تا تعدادی از تهیه کنندگان و دفاتر پخش ناراضی باشند.

نارضایتی از آنجا شروع می شود که عده ای از تهیه کنندگان معتقدند شرایط عادلانه ای در نمایش عمومی فیلم ها وجود ندارد، به این معنی که بعضی فیلم ها در زمان مناسب نمایش داده نمی شوند و یا مدت زمان اکران برخی فیلم ها کوتاه است.

مهدی صباغ زاده، تهیه کننده و کارگردان سینما در گفت و گو با ایسکانیوز درباره این شرایط نابرابر، گفت: تصمیم‌گیری در حوزه اکران در دست سینماداران است و همین مساله باعث هرج و مرج شده است.

او ادامه داد: شرایط مناسب برای اکران وجود ندارد و در این میان، شورای صنفی نمایش هم نمی تواند کاری انجام دهد و در واقع این شورا به یک محضر شباهت پیدا کرده است که صاحب فیلم با سینمادار قرارداد می‌بندد و در آن محضر ثبت می‌شود که در نتیجه طبق این فرمول هیچ سیاست مناسبی برای اکران وجود ندارد.

با توجه به شرایط اکران، یک فیلم ممکن است ده هفته در سینماهای سرگروه نمایش عمومی داشته باشد اما فیلم دیگری تنها دو هفته بر پرده سینماها باشد و بر اساس قرارداد، فیلم دیگری جایگزین آن می شود. به طور مثال فیلمی مانند «ویلایی ها» قرارداد دو هفته ای اکران به سرگروهی سینما «استقلال» داشت اما فیلمی مانند «نهنگ عنبر» حدود ده هفته بر پرده سینما اکران شده است.

آنچه مسلم است بسیاری از فیلم های کمدی در همان ابتدا پرفروش می شوند اما آثار جدی تر سینمایی پس از اینکه مدتی بر پرده سینما نمایش داده شدند می توانند مخاطبان خود را پیدا کنند زیرا بسیاری از فیلم های سینمایی که کمدی نیستند با توجه به تبلیغات مخاطبانی که آن فیلم را دیده اند می توانند به آثار پرفروشی تبدیل شوند و این امر مستلزم گذشت زمان است، در نتیجه در همان هفته های اول و دوم اینگونه فیلم ها ممکن است با فروش مناسب روبرو نباشند اما در مدت زمان بیشتری مخاطبان خود را پیدا کنند.

بسیاری از تهیه کنندگان و دفاتر پخش، سینماداران را در این ناعدالتی سهیم می دانند؛ رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی، در ارتباط با برنامه ریزی برای اکران فیلم ها به ایسکانیوز، گفت: از همان ابتدا شورای صنفی نمایش در زمینه برنامه ریزی برای اکران فیلم ها تعیین کننده نبوده است. 5 سرگروه سینمایی وجود دارد که سرگروه ها با صاحبان فیلم و دفاتر پخش قرارداد می بندند و این قرارداد تنها در شورای صنفی نمایش ثبت می شود.

او درباره اعتراض برخی تهیه کنندگان به لابی هایی که سینماداران برای اکران فیلم ها دارند، گفت: اگر اعتراض دارند می توانند آیین نامه شورا را تغییر دهند، زیرا در شورای صنفی نمایش آیین نامه ای وجود دارد که در این آیین نامه تعدادی سرگروه، گروه «هنر و تجربه» و گروه آزاد مشخص شده است.

او ادامه داد: سرگروه ها مجاز هستند و می توانند با صاحبان فیلم ها لابی کنند و با فیلم مورد علاقه خود قرارداد امضا کنند، زیرگروه ها هم مکلف هستند در صورت قرارداد سرگروه با هر فیلمی آن را نمایش دهند و این مساله اصلا چیز عجیبی نیست و در آیین نامه هم ذکر شده است.
سعیدی پور درباره اکران فیلم «ویلایی ها» گفت: این موضوع دیگر دست ما نیست وقتی سینمای سرگروه قراردادی را می بندد و کف فروش را دارد تا زمانی که شورای صنفی اجازه نداده است، فیلم جدیدی جایگزین نمی شود. این مساله دیگر به شورا مربوط می شود و صاحبان سینما نمی توانند کاری انجام دهند.

او افزود: درباره فیلم «ویلایی ها» وقتی شورای صنفی نمایش تشکیل جلسه می دهد و مصوبه ای دارد سینماداران موظف به انجام آن هستند. اکران این فیلم در سینما آزادی ادامه دارد، فیلم خوبی است و باید از آن حمایت کرد زیرا خوش ساخت است و فروش آن در سینما آزادی هم تا کنون خوب بوده است اما همین فیلم ممکن است در سینمای دیگری مثلا به دلیل مکان جغرافیایی آن سینما فروش مناسبی نداشته باشد در نتیجه سینمای مورد نظر الزامی به اکران «ویلایی ها» ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، گذشته از خوب یا بد بودن یک فیلم، اهمیت به آثار سینمایی که در ژانرهای دیگری به جز ملودرام های اجتماعی ساخته می شوند باعث تنوع ژانری در سینمای کشور شده و موجب آن می شود که در هر دوره بتوان مخاطبان بیشتری را به سینماها کشاند، ضمن اینکه پیامد اهمیت دادن به سینمای دفاع مقدس رشد جلوه های ویژه بصری و میدانی در سینمای کشور است؛ بخشی که کمتر به آن در فیلم های سینمایی ایران پرداخته می شود اما در سینمای جهان جایگاه ویژه ای دارد.

اکران «ویلایی ها» ادامه دارد اما آیا فیلمسازانی که ملودرام اجتماعی نمی سازند باید اعتراض کنند تا فیلمشان از چرخه اکران خارج نشود، این فیلم پس از اعتراض سازندگان آن و بیانیه حمایتی بنیاد سینمایی فارابی همچنان اکران می شود ولی شاید تغییر در آیین نامه شورای صنفی نمایش به نفع فیلم هایی که در هفته های اول اکران نمی توانند کف فروش را به دست آورند راهکار بهتری باشد.
501

کد خبر: 785855

وب گردی

وب گردی