تب کریمه کنگو فروکش کرد/ جزئیات جدید درباره تب کریمه کنگو  از زبان  وزیر بهداشت

سیدحسن هاشمی در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو نیز با بیان اینکه این بیماری تحت کنترل است، اظهار داشت: موارد جدیدی از این بیماری نداریم و در مقایسه با چند هفته قبل، بیماری فروکش کرده است. البته این به معنای ریشه کنی بیماری نیست چرا که رعایت نکات بهداشتی در ذبح دام و استفاده از گوشت مهم است.

به گزارش ایسکانیوز وزیر بهداشت گفت: اخبار بیماری تب کریمه کنگو امسال بیش از حد بزرگنمایی شد و دلیل آن شایعات فضای مجازی بود.

هاشمی عنوان کرد: واقعیت این است، آمار ابتلا به این بیماری نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است و جای نگرانی نیست و از این پس نباید موارد جدیدی از ابتلا به تب کریمه کنگو را شاهد باشیم.

وزیر بهداشت افزود: طی دو سه هفته اخیر نیز بروز موارد جدید این بیماری متوقف شده و می‌توان گفت این موضوع تمام شده است و اگر هم موردی مشاهده شود، نادر است.

هاشمی در حاشیه راه اندازی مرکز تحقیقاتی جمع آوری کننده شواهد علمی در حوزه سلامت ایران با اشاره به اینکه خوشبختانه ما از نظر علمی به ویژه در حوزه پژوهش در رشته‌های علوم پزشکی بهترین رتبه را در منطقه داریم. در کشور دانشمندان خوبی حضور دارند که حدود 40 نفر از آنها جزو یک درصد برتر جهان هستند.

وزیر بهداشت گفت: این افتخار نصیب جمهوری اسلامی ایران شد که با تلاش‌های صورت گرفته، نمایندگی منطقه ای موسسه کاکرین به ایران تعلق گیرد.

هاشمی با بیان اینکه این مجموعه به دانشمندان در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها کمک خواهد کرد، ادامه داد: در طب هم مجتهدان زیادی وجود دارند که هر کدام ممکن است فتاوای گوناگونی بدهند و چنانچه بنا باشد، براساس یکی از آنها عمل شود، گاهی یک فتوا را مبنا قرار دادن، برای بیماران زیانبار خواهد بود. بنابراین باید در این زمینه اجماع صورت پذیرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: این اجماع در قالب مطالعاتی که مروری خواهد بود، در موسسه کاکرین به دست آمد تا به جامعه پزشکی کمک کند، در تشخیص و درمان موفق تر عمل کنند و خطاهای پزشکی کاهش پیدا کند.

هاشمی گفت: محصول مطالعات این مرکز برای صدا و سیما و رسانه‌ها کمک کننده است تا اطلاعات را در اختیار مردم قرار داده و مردم بتوانند، با استفاده از مطالعاتی که در سطح بین الملل صورت گرفته، خود را در حوزه پیشگیری و بهداشت توانمند کنند.

وزیر بهداشت در ادامه به ذکر مثال‌هایی از کارکرد کاکرین در زندگی عامه مردم پرداخت و توضیح داد: مواردی مانند استفاده از انواع غذاها، روش‌هایی که کودکان در آینده چاق نشوند، یا کاهش سکته‌های مغزی در آینده و اینکه کدام داروها موثرتر هستد، می‌تواند از تاثیرات مطالعات گسترده کاکرین حاصل شود.

700

کد خبر: 785925

وب گردی

وب گردی