جلالی: قانونگذاری کارآمد نیازمند کار پژوهشی و کارشناسی است

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه قانونگذاری کارآمد به کار پژوهشی و کارشناسی نیازمند است، گفت: مرکز پژوهش ها در تهیه گزارش های کارشناسی خود از نظرات کارشناسان و متخصصان مجرب استفاده می کند.

به گزارش ایسکانیوز،‌ گونار فورس رییس مرکز پژوهش‌های پارلمان سوئد صبح امروز (شنبه 20 خرداد ماه) با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

کاظم جلالی در این دیدار با ابراز تاسف از حوادث تروریستی روز چهارشنبه در مجلس و حرم مطهر امام خمینی(ره) این اقدام را ناشی از کینه‌توزی تروریست‌ها با جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از قربانیان بزرگ تروریسم در دنیا به حساب می‌آید.

وی افزود: شهید احسان آقاجانی یکی از شهدای اقدامات تروریستی از پژوهشگران فرهیخته و ارزشمند مرکز پژوهش‎‌های مجلس بود که کارهای کارشناسی ارزشمندی را به انجام رسانده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این اقدامات تروریستی خللی بر امنیت و ثبات ایران در منطقه وارد نمی‌سازد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در صف نخست مبارزه واقعی با تروریسم ایستاده است و این ایستادگی الگویی برای کشورهایی است که تنها شعار مبارزه با تروریسم را سر می‌دهند.

جلالی در ادامه با اشاره به روند فعالیت و عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس با سابقه بیش از دو دهه فعالیت در بخش‌های مختلف گزارش‌های کارشناسی را در اختیار نمایندگان محترم مجلس و برخی مسئولان و مقامات قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه قانونگذاری کارآمد به کار پژوهشی و کارشناسی نیازمند است، ‌تصریح کرد: تصویب قوانین با پشتوانه علمی قانونگذاری مطلوبتر و قانونگذاری اثربخشتری را به همراه دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد:‌ تمام طرح‌ها و ولوایحی که به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود دارای پیوست کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تهیه گزارش‌های کارشناسی خود از نظرات کارشناسان و متخصصان مجرب استفاده می‌کند،‌توضیح داد:‌این مرکز در طول چند سال اخیر تفاهم‌نامه همکاری مشترکی را با مراکز علمی و دانشگاهی به امضا رسانده است تا بتواند از توان و ظرفیت این مراکز به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

جلالی یادآور شد: مرکز پژوهش‌های مجلس طی دو سال اخیر گزارش کاملی از وضعیت اقتصاد ایران با نگاه به تمامی جوانب تهیه و منتشر کرد که این کتاب‌ها حاصل همکاری تمامی گروه‌ها و بخش‌های مرکز بود.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه مسائل هسته‌ای و موضوع برجام گزارش‌های ارزشمندی تهیه کرد،‌خاطرنشان کرد: گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت نوبه‌ای در برخی بخش‌ها همچون فضای کسب‌وکار تهیه و منتشر می‌شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس این نشست را سرآغاز همکاری‌های دوجانبه مراکز پژوهش پارلمانی ایران و سوئد دانست و گفت: دو مرکز پژوهش پارلمانی باید بتوانند از تجارب یکدیگر به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و از این تجارب اصلاح روند کارها بهره ببرند.

وی افزود:‌تهیه مدل همکاری بین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های پارلمان سوئد می‌تواند نقشه راه مناسبی در روند این همکاری‌های دو جانبه باشد.

جلالی با استقبال از انتقال تجربه بین دو مرکز پژوهش پارلمانی ایران و سوئد،‌ تصریح کرد:‌ ما به دنبال استفاده از تجارب سایر مراکز پژوهش پارلمانی و استفاده از این تجارب در قالب مرکز پژوهش‌های مجلس براساس نیازهای مجلس شورای اسلامی است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد:‌ دستیابی به شیوه همکاری مشترک می‌تواند برای هردو مرکز پژوهشی مفید، موثر و قابل استفاده باشد.

‌گونار فورس رییس مرکز پژوهش‌های پارلمان سوئد نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و این نشست،‌ابراز امیدواری کرد تا این جلسه به گسترش و توسعه همکاری‌های دوجانبه بین مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های پارلمان سوئد منجر شود.

وی افزود:‌مرکز پژوهش‌های پارلمان سوئد به انتقال تجربه در زمینه پژوهش در قانونگذاری نیازمند است و امیدواراست تا بتواند از تجارب مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به خوبی بهره ببرد.
رییس مرکز پژوهش‌های پارلمان سوئد با تشریح روند فعالیت کاری مرکز پژوهش‌های پارلمان سوئد، تصریح کرد: قدمت بیش از 100 ساله قانونگذاری در دو کشور ایران و سوئد لزوم استفاده از پژوهش در امر قانونگذاری را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

302

کد خبر: 785938

وب گردی

وب گردی