علامت زولبیا و بامیه‌های غیر بهداشتی

مسئول برنامه سلامت رمضان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، شرایط آش و حلیم فروشی‌های مجاز در ماه مبارک رمضان و علامت زولبیا و بامیه های غیر بهداشتی را اعلام کرد و گفت: توزیع آش و حلیم در ظرف یکبار مصرف شفاف خطرناک است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازایرنا، رضا غلامی روز شنبه افزود:‌ بر اساس مصوبه اتاق اصناف فقط کبابی‌ها و مراکزی که از قبل مجوز عرضه آش و حلیم را از اتحادیه گرفته باشند، مجاز به توزیع آش و حلیم در ماه مبارک رمضان هستند.

او گفت: در تهران این مراکز با نصب بنری که کد اتحادیه روی آن درج شده است، مشخص شده‌اند و شهروندان به راحتی می‌توانند مراکز مجاز عرضه آش و حلیم را شناسایی کنند.

غلامی افزود: در برخی شهرستانها این کد و بنر در مراکز مجاز نصب نشده است و مردم می‌توانند برای اطمینان از مجاز بودن مرکز عرضه آش و حلیم به کبابی‌هایی که از قبل فعال بوده‌اند یا مراکزی که مجوز اتحادیه را برای عرضه آش و حلیم دارند مراجعه کنند.

او گفت: مراکز مجاز به عرضه آش و حلیم معمولا تخلفی از نظر سلامت ماده غذایی عرضه شده ندارند، به خصوص اینکه در آش و حلیم مواد شیمیایی و افزودنی خاصی استفاده نمی‌شود و معمولا این ماده غذایی آلودگی شیمیایی یا میکروبی ندارد.
او افزود: مهمترین نکته‌ای که مردم در مراجعه به این مراکز مجاز باید مورد توجه قرار دهند این است که نباید آش و حلیم در مدت طولانی قبل از زمان توزیع در فضای گرم بیرون نگهداری شوند و مسئله بسیار مهم دیگر این است که به هیچوجه نباید در توزیع آش و حلیم از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف شفاف و نازک استفاده شود.
غلامی گفت: ظروف پلاستیکی شفاف، هنگام برخورد با غذای گرم، مواد پلیمری آزاد می کنند، این مواد پلاستیکی در آش و حلیم وارد می‌شود و مصرف آنها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

زولبیا و بامیه فقط در قنادی
مسئول برنامه سلامت رمضان وزارت بهداشت درباره سلامت زولبیا و بامیه نیز گفت: در سراسر کشور فقط شیرینی فروشی‌ها و قنادی ها مجاز به تولید و توزیع زولبیا و بامیه هستند.
او افزود: اگر در جاهایی مثل روستاها یا حاشیه شهرها که دسترسی به قنادی نیست، یک مرکز خواربار فروشی به عرضه زولبیا و بامیه اقدام می‌کند، حتما این محصول باید در بسته بندی‌های مشخص یک قنادی و شیرینی فروشی مجاز باشد.

علامت زولبیا و بامیه غیر بهداشتی
غلامی گفت:‌ زولبیا و بامیه به علت داشتن قند بالا به سرعت آلاینده‌های شیمیایی و میکروبی موجود در هوا را جذب می‌کنند بنابراین این کالای خوراکی هنگام عرضه به هیچوجه نباید روباز باشد و حتما باید در ویترین نگهداری شود، در غیر این صورت حاوی مواد آلاینده خواهد بود.
او افزود: مردم هنگام خرید زولبیا و بامیه دقت کنند که رنگ آن باید روشن و شفاف باشد و کدر بودن، خشک بودن یا وجود لکه بر روی زولبیا و بامیه نشان دهنده روغن نامناسب یا مانده بودن آن است.


مسئول برنامه سلامت رمضان وزارت بهداشت اضافه کرد: نکته مهم دیگر در مورد زولبیا و بامیه، ظرف آن است که حتما باید علامت سازمان غذا و دارو و استاندارد را داشته باشد در غیر این صورت ظرف آن غیر مجاز و غیر بهداشتی است و ممکن است آلاینده‌های مختلفی از طریق آن به زولبیا و بامیه جذب شود.
اوگفت: در صورتی که مردم هر گونه تخلف و عرضه مواد غیر بهداشتی را مشاهده کردند، به سرعت موارد را به سامانه یا تلفن 190 یا 1490 اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

704

کد خبر: 785963

وب گردی

وب گردی