برنده جایزه شعر گریفین 2017  مشخص شد

«آلیس اسوالد»، شاعر مطرح بریتانیایی برنده جایزه 37 هزار پوندی «گریفین» شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از گاردین؛ آلیس اسوالد شاعر بریتانیایی برای مجموعه شعر Falling Awake برنده یکی از گرانترین جوایز ادبی دنیا شد. جایزه بین‌المللی گریفین ارزشی معادل 65 هزار دلار دارد. «جوردن ابل» شاعر کانادایی نیز برای شعر بلند Injun به عنوان برگزیده این جایزه معرفی شد.

جایزه شعر گریفین سال 2000 توسط «اسکات گریفین»، تاجر و فعال حقوق بشر کانادایی ایجاد شد و هر ساله بهترین مجموعه شعر شاعری کانادایی و یک شاعر بین‌المللی را انتخاب می‌کند. سال 2017 بهترین شاعر کانادایی این جایزه به جوردن ابل رسید و آلیس اسوالد از بریتانیا به عنوان برگزیده این جایزه در بخش بین‌الملل انتخاب شد.

آلیس اسوالد شاعر بریتانیایی است که پیش از این و در سال 2002 برنده جایزه شعر تی. اس. الیوت نیز شده بود. وی سال گذشته جزء هیئت داوران جایزه گریفین بود. او تاکنون مجموعه شعرهایی چون «دارت»، «راه رفتن در خواب بر روی گل‌های وحشی»، و «یادبود» را سروده است.

وی پس از دریافت این جایزه اعلام کرد بسیار خوشحال است که در محیط صمیمی این جشنواره حضور دارد. «برای من این جایزه از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا سبب می‌شود افراد زیادی با من آشنا شوند و اشعارم را بخوانند. بسیاری از شاعران موردعلاقه من برنده جایزه خاصی نشده‌اند اما قدردانی از یک شاعر در فستیوالی مانند «گریفین» بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است.»

مجموعه شعر اسوالد به همراه سه اثر دیگر در فهرست نهایی این جایزه قرار داشت. مجموعه «دنیای ساخته‌ شده و ساخته‌ نشده» از جین مید، «در ستایش شکست» از عبدالطیف لاهابی، و «چیزی در پاسخ بگو» سروده دنیس رایلی نیز نامزد دریافت بهترین مجموعه شعر جایزه گریفین در سال 2017 بودند.

جوردن ابل نیز پس از دریافت جایزه خود گفت: «به عنوان شاعری که درباره مسائل نژادپرستی و ظلم‌های قومی و قبیله‌ای می‌نویسم هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم برنده این جایزه مهم شوم. این جایزه متعلق به همه کسانی است که در این راه و علیه ظلم و ساختار استثمار جنگیده‌اند یا می‌جنگند.»

مجموعه شعر این نویسنده به همراه مجموعه Violent Energy Ignots نوشته هوآ نویان و Silvija نوشته ساندرا ریدلی در فهرست نهایی نامزدهای این جایزه در بخش نویسندگان کانادایی‌زبان وجود داشت. علاوه بر جایزه اصلی به هر کدام از نویسندگان حاضر در فهرست نهایی مبلع 10 هزار دلار اهدا شد.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 786047

وب گردی

وب گردی