زنگ خطر افزایش قیمت بلیت پرواز عتبات عالیات به صدا درآمد

درحالی سازمان هواپیمایی همواره از کنترل نرخ بلیت پروازهای زیارتی ناتوان بوده که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از قطع پروازها به نجف به دلیل تعرفه گمرکی بالا توسط عراقی‌ها خبر داد.به نظر می‌رسد زنگ خطر افزایش قیمت بلیت این پروازها به صدا در آمده است.

به گزارش ایسکانیوز، در سال های اخیر همزمان با آغاز پرواز عتبات عالیات بازار بلیت پروازها و حمل ونقل هوایی نابسامان می شود. سال گذشته با وجود تاکید دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی بر کنترل این بخش توسط سازمان ها و نهادهای ذی ربط و توافق برای تعیین قیمت بلیت پرواز عتبات عالیات، اما وضعیت بر خلاف خوشبینی های سطحی پیش رفت.

آذرماه سال گذشته انجمن شرکت های هواپیمایی در اقدامی ابتکاری و البته شکست خورده قیمت بلیت پروازهای عتبات عالیات از شهرهای مختلف کشور را برای ایام اربعین حسینی تعیین کرد. این قیمت ها پس از برگزاری جلسات متعدد با ایرلاین ها اعلام شد که بر اساس آن قیمت بلیت پرواز تهران-نجف-تهران و مشهد -نجف-مشهد به ترتیب یک میلیون و 100 هزار و یک میلیون و 350 هزار تومان تعیین شد.

مطابق اطلاع رسانی صورت گرفته اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بلیت پروازهای نجف و بغداد برای بازه زمانی 23 آبان 95 تا 5 آذرماه همان سال این گونه قیمت گذاری شد؛ پرواز رفت و برگشت تهران-نجف 1.1 میلیون تومان، پرواز رفت و برگشت مسیر تهران-بغداد 1.1 میلیون تومان و پرواز رفت و برگشت مشهد-نجف و مشهد-بغداد نیز یک میلیون و 350 هزار تومان.

این در حالی بود که در فاصله یکماه تا اربعین حسینی نرخ بلیت پرواز عتبات عالیات در خواب خرگوشی متولی حمل ونقل هوایی کشور به صورت لحظه ای در حال افزایش بود.

بر این اساس قیمت بلیت پرواز تهران-نجف-تهران رقم یک میلیون و 700 هزار تومان را پشت سر گذاشت و با درجه ای حادتر نرخ پرواز مشهد-بغداد-مشهد به حدود دو میلیون تومان رسید بود.

به فاصله چند روز و در خلاء نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بازار سیاهی برای پرواز عتبات عالیات شکل گرفت که قیمت را تنها دو هفته پس از اقدام ناکارآمد انجمن شرکت های هواپیمایی چندین برابر کرد. 8 آبان ماه سال گذشته قیمت بلیت پرواز عتبات عالیات از مرز 2.5 میلیون تومان عبور کرد تا خط بطلانی بر ادعای برخی مسئولان و مدیران ذی ربط مبنی بر کنترل بازار کشیده شود.

رصد بازار حمل ونقل هوایی حکایت از آن داشت که نرخ بلیت پرواز تهران-نجف برای تاریخ 28 آبان‌ 95 حدود یک میلیون تومان و قیمت بلیت برگشت این مسیر نیز برای روزهای سوم، چهارم و پنجم آذرماه امسال 900 هزار تومان است. این بدان معنا بود طی کمتر از یک هفته در مسیر پروازی تهران-نجف-تهران دلالان 200 هزار تومان به نرخ‌ها افزودند، بدون آن‌که سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه اقدام خاصی را انجام دهد. نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت مشهد-نجف به 2.5 میلیون تومان افزایش یافت.

کارنامه سازمان هواپیمایی کشوری،‌شرکت‌های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ایام خاص (مانند اربعین) در حوزه دفاع از حقوق مسافران همواره ناامیدکننده بوده است. طی سال‌های اخیر تعیین قیمت‌های صوری نیز به کام ایرلاین‌ها تمام شده و در این بین مردم بیش از پیش به دلیل ناکارآمدی متولیان این بخش متضرر شده‌اند. چه آن‌که در بحبوحه ایام اربعین سال گذشته یکی از ایرلاین‌ها بلیت پرواز نجف-تهران را به چند نفر فروخته و باعث گرفتاری بسیاری از مسافران این پرواز شد.

در این شرایط دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از احتمال قطع پروازهای نجف به دلیل وضع عوارض گمرکی نامتعارف از سوی فرودگاه این شهر خبر داده است. تاکنون متولی این بخش یعنی سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده، این سازمان معمولا با یک هفته تاخیر این کار را انجام می‌دهد. آنچه مشخص است این‌که با آغاز فصل تابستان سفرهای زیارتی افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد برخی اقدامات در نهایت منجر به افزایش قیمت‌های بلیت پروازی و تحمیل آن به مردم می‌شود.

در حال حاضر نرخ بلیت پرواز نجف-تهران حدود 900 هزار تومان است یعنی حدود 200 هزار تومان کمتر از نرخ بلیت‌ تعیین شده سال گذشته توسط سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی. آیا تابستان امسال هم نابسامانی به سراغ پرواز عتبات می آید یا خیر؟

604

کد خبر: 786074

وب گردی

وب گردی