رئیس شاخه عفو بین‌الملل در ترکیه زندانی شد

مقام‌های آنکارا، رئیس دفتر عفو بین‌الملل در ترکیه را به اتهام "عضویت در یک سازمان تروریستی" زندانی کردند. به گفته این گروه حقوق بشری، اقدامات کنونی بخشی از سرکوب‌هایی است که از کودتای ناکام ژوئیه گذشته آغاز شده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، "تانر کلیچ" به همراه ۲۲ وکیل دیگر در استان ازمیر سه‌شنبه گذشته به ظن ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن آمریکا بازداشت شدند. آنکارا، گولن را مسوول کودتای ناکام ژوئیه گذشته برای براندازی دولت می‌داند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم دادستانی ترکیه برای متهم کردن تانر کلیچ به "عضویت در یک سازمان تروریستی" تمسخر عدالت است و بیانگر تاثیر مخرب سرکوب‌های مقام‌های ترکیه‌ای پس از کودتای ژوئیه سال گذشته است.

طبق این بیانیه، تانر کلیچ به استفاده از اپلیکیشن کدگذاری پیام‌ها موسوم به "بای‌لاک" متهم است که دولت ترکیه تاکید دارد حامیان گولن از آن استفاده می‌کنند. کلیچ چنین مساله‌ای را رد کرده بود.

سلیل شتی، رئیس عفو بین‌الملل تاکید کرد، این اتهامات بی‌اساس هستند و بیانگر یک اقدام کیفری نیستند. او همچنین زندانی کردن تانر کلیچ را مغایر ارزش‌های انسانی دانست و گفت: این اقدام راهی برای ساکت کردن تمام کسانی است که از این ارزش‌ها حمایت می‌کنند.

از زمان کودتای ژوئیه گذشته، مقام‌های ترکیه‌ای ۵۰ هزار تن را بازداشت کرده و ۱۵۰ هزار تن را اخراج و یا از کار معلق کرده‌اند که شامل سربازان، نیروهای پلیس، معلمان، کارمندان و قضات می‌شود. اتهام آنها، ارتباط با گروه‌های از جمله شبکه گولن است که از نظر آنکار "سازمانی تروریستی" است.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 786136

وب گردی

وب گردی