کارشکنی‌های ترکیه دلیل تعویق مذاکرات آستانه بود/ژنو ۷ بعد از عید فطر برگزار می‌شود

یک دیپلمات غربی در مسکو دلیل به تاخیر افتادن نشست آستانه ۵ را لجاجت برخی طرف‌ها در اجرای تعهداتشان در بیانیه آستانه ۴ و به ویژه ترکیه اعلام کرد که شرایط را برای ورود نظامی به ادلب مناسب دیده است.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه الوطن سوریه، این منبع دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: ترکیه مخالف حضور ناظران در مرزهایش با ادلب است و خواستار استقرار آنها در مناطق حد فاصل ارتش سوریه و شبه‌نظامیان است و نه مرزهای ترکیه! اردن نیز با حضور ناظران در مرزهایش با سوریه مخالفت کرد. از این رو احتمالا مخالفت ترکیه ناشی از تمایلش برای باز ماندن مرزهایش با ادلب جهت تسهیل رفت‌وآمد شبه‌نظامیان و تجهیز آنها به اسلحه و مهمات لازم است و اردن نیز می‌خواهد به نوبه خود آزادی تحرکات را برای گروه‌ها در دو طرف مرزها حفظ کند.

پیشتر قرار بود فردا (دوشنبه) شهر آستانه، پایتخت قزاقستان میزبان نشست جدید روسیه، ایران، ترکیه و هیات‌های دمشق و مخالفان سوری باشد اما این نشست ابتدا به بیستم ماه جاری میلادی موکول شد، تا در صورت توافق با ترکیه و اردن در این تاریخ برگزار شود.

در مورد نشست‌های ژنو نیز روزنامه الوطن از طریق برخی منابع نزدیک به استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اطلاع دارد که دور جدید این نشست‌ها اوایل ماه ژوئیه آتی و بلافاصله پس از عید فطر نشست آتی ژنو برگزار خواهد شد اما دی میستورا منتظر نتایج نشست آستانه پنج پیش از اعلام هرگونه تاریخ جدیدی برای برگزاری دور جدید مذاکرات ژنو است.

منبع مذکور با اشاره به وجود برخی اختلاف‌نظرها در هیات مخالفان سوری مورد حمایت ریاض که تیم دی میستورا را در دوره‌های قبلی وادار به آرام کردن اعضای این هیات کرد، گفت امیدوار است اختلافات میان عربستان و قطر بر روند مذاکرات ژنو تاثیر نگذارد.

برخی مخالفان نزدیک به "ارتش آزاد" در گفتگو با الوطن اظهار داشتند، به شکلی غیر رسمی اطلاع یافتیم که ارتش ترکیه قصد دارد در صورتی که منافعش در حوزه امنیت ملی مورد تهدید قرار گیرد، در راستای منافع خود و منافع برخی گروه‌های شبه‌نظامی و در راس آنها جنبش احرار الشام به صورت زمینی وارد ادلب شود.

این منابع افزودند: ارتش ترکیه در اقدامی پیش‌دستانه صدها نیروی مسلحی که شامل شبه‌نظامیانی در جرابلس و شمال حلب بودند و آموزش داده بود را به مرزهای شهرهای "حارم، درکوش و سلقین" منتقل کرد تا آنها را در هر گونه عملیات نظامی احتمالی در ادلب به عنوان نوک پیکان به کار گیرد.

منابع مذکور ادامه دادند: شرایط موجود پیش از آن که اقدام مشابهی در بر هم زدن توازن صورت گیرد و خشم روسیه و ایران را به عنوان دو کشور ضامن یادداشت تفاهم "مناطق چهارگانه کاهش تنش"‌ برانگیزد، تامل و درنگ بیشتری را می‌طلبد.

منذر خدام، سخنگوی هیات ملی هماهنگی مخالفان در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: تحولات سیاسی مهمی در منطقه به وجود آمده که به نفع روند دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه خواهد بود و این تحولات شامل اختلافات دو طرف عربستانی و قطری، همگرایی سیاسی ایران و ترکیه،‌ همگرایی سیاسی ایران و قطر، موفقیت ارتش سوریه و "نیروهای سوریه دموکراتیک -قسد" در مبارزه با داعش و نیز فروپاشی احتمالی مخالفان سوری مورد حمایت ریاض هستند.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 786157

وب گردی

وب گردی