رشد بازار سرمایه در روز جاری/پیش بینی وضعیت بورس برای فردا

  حافظ عزیزی نقش - کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

هر چند که شاهد استمرار وضعیت رکودی در عرصه فعالیتهای اقتصادی کشور هستیم. و هنوز آثار توافق برجام (علیرغم گذشت بیش از یک و نیم سال از اجرای آن) به تمامی آشکار نگشته است، ولی تلاشهای بی وقفه مسئولین و دولت آقای روحانی ادامه دارد و سعی در گشایش های بیشتر در تعاملات خارجی و داخلی دارند. بورس تهران نیز هر چند هر از گاهی متأثر از فضای سیاسی و اقتصادی کشور است ولی گاهی بصورت جزیره ای و فراجناحی عمل می کند و از رشد و رونق خاص خود برخوردار است. بطور مثال: رشد و رونق 5 درصدی بورس تهران از ابتدای سالجاری تا زمان انتخابات، در نوع خود اگر بی نظیر نبود کم نظیر بود. هر چند که فضای سیاسی/اقتصادی کشور در پی برخی از شیطنت های داخلی و خارجی و ضد دولتی و تروریستی، کمی ملتهب شده ولی بنظر نمی رسد این وضعیت نامطلوب، ادامه دارد و ممتد باشد. لذا انتخاب مجدد آیت الله روحانی را باید به فال نیک گرفت و برای پیشرفت و اعتلای کشور دست به دست هم داد. و اما بازار امروز کم حجم و ارزش بود و بر خلاف دو ماهه نخست سال که میانگین معاملات روزانه بیش از 400 میلیارد تومان بوده، اینک به نصف آن تقلیل یافته و فضا را برای فعالیت بیشتر و بازدهی مطلوب سرمایه گذاران و سهامداران، تنگ تر ساخته است.

در واکنش به این تحولات اما، شاخص کل هر چند افتان و خیزان، ولی به سیر صعودی خود ادامه میدهد بطوریکه در پایان معاملات امروز به رغم عرضه های سنگین صورت گرفته و فشارهای وارده، بیش از 15 واحد مثبت بود و در ارتفاع 79.870 واحدی قرار گرفت. شوربختانه بازار کامودیتی ها و مواد در بازارهای جهانی و داخلی خراب است و بورس تهران را که مختصات یک بازار کالامحور را دارد، تحت تأثیر منفی قرار داده است. این امر از انگیزه های سرمایه گذاری و خرید گسترده سهامداران کاسته، و فضای معاملات را سرد و کم جان ساخته است.

هر چند که بازار افرادی خاص تحت عنوان سفته بازان و نوسانگیران، چنان داغ و پر شور و هیجان است که روزانه بطور میانگین بیش از 140 میلیارد تومان پول و ثروت بادآورده بدست می آوردند و اینهمه، به یمن و لطف نوسانگیری و تحریک و دستکاری قیمتها در بازار پایه فرابورس صورت می گیرد. اثبات این مدعا نیز این است که ارزش بازار 122 سهم حاضر در بازار پایه در مورخ 30 بهمن 95 به مبلغ 11 هزار میلیارد تومان بوده که اینک از مرز 27 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است یعنی ارزش افزوده 16 هزار میلیارد تومانی در عرض 113 روز! ( که با تقسیم این دو عدد بر یکدیگر، میانگین روزانه 140 میلیارد تومانی بدست می آید)!.

و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:

شاخص کل بورس 79870 (15+) واحد،

ارزش معاملات بورس 1818 میلیارد ریال،

ارزش معاملات فرابورس 1154 میلیارد ریال،

بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: وامید، اخابر، فولاد

بیشترین تاثیر منفی در شاخص: شتران، شبندر، رمپنا

بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): دعبید2(581)، مغرب(150)، مپارس(150)، بترانس2(60)

توقف سهم: دفرا،دسبحا،زمگساح،غبهنوشح

بازگشائی سهم: رتاپح

ارز بازار آزاد (تومان): دلار آمریکا(3735)، یورو(4245)، درهم امارات(1025)

سکه طلا(تومان): تمام (1.198.000)، نیم(636.000)، ربع(366.000)

احتمال قوی احیای مجدد بازار ارز

با نزدیکی به فصل انتخابات از اوایل بهمن ماه گذشته، دولت آقای روحانی مجبور شد سیاست خاصی را برای پرداختهای آخر سال خویش به اجرا گذارد. عمده بدهی های دولت عمدتأ شامل مطالبات پیمانکاران، قشر فرهنگیان و سایر اقشار و مخارج دیگری بود که روی هم انباشته شده و بر دوش دولت سنگینی می کرد یکی از ابزارهای دولت برای تأمین این کسری بودجه عظیم و استمهال بدهی ها، فروش اوراق بدهی ( اوراق خزانه) در سطح گسترده ای در بستر بورس بود که مقدار و حجم آن چنان بالا بود که بالاخره رییس محترم و دانای بورس تهران واکنش نشان داده و مانع از تخلیه منابع بازار سرمایه توسط دولت شد. و اما دولت ناچار از تسویه و پرداخت و بدهی های خویش بود لذا به سیاست فروش ارز و تأمین کسری ریالی خود روی آورد.این روش به قدری طی ماههای اخیر گسترده شده که بهای انواع ارز را در بازار پایین کشید و بطور مثال: دلار 3780 تومانی را تا رقم 3730 تومانی فعلی کاهش داد. متاسفانه این تخریب بازار ارز و تقویت کاذب و مصنوعی پول ملی همچنان ادامه دارد و به ابزاری مطمئن برای تأمین کسری بودجه و پرداخت بدهی های سررسید شده دولت تبدیل شده است. این در حالیست که اکثر اقتصادانان و صاحبنظران، اتخاذ چنین سیاستی را نادرست و گذرا می دانند و مقدمه ای بر باز شدن فنر جمع شده ارزها در بازار می دانند. لذا میتوان این نوید و اطمینان را به تجار و فعالان بازار داد که با کاهش محسوس ذخایر ارزی دولت در آینده ای نزدیک، شاهد جبران مافات و افزایش نرخ ارزها در بازار خواهیم بود و عبور بهای دلار از سطح 4000 تومانی طی روزهای آینده نامحتمل نیست. دلار 5000 تومانی در 3 ماهه چهارم سال نیز استدلال و تحلیل تقریبأ درستی است که از سوی کارشناسان اقتصادی کشور شنیده می شود و میتواند موتور محرکه اقتصاد ملی و بهبود اوضاع صادرکنندگان را رقم بزند.

پیش بینی بازار دوشنبه 22 خرداد 96

علیرغم فشارهای وارده از سوی امریکا و برخی دول متخاصم و ایران ستیز، بازدهی بورس تهران از ابتدای سالجاری تا کنون نزدیک به 5 درصد بوده و بازار سرمایه تهران از حیث بازدهی، بهترین و برترین بازار کشور و محلی امن برای سرمایه گذاری شده است. این در حالیست که بازارهای موازی با بورس از جمله بازار املاک و مستغلات، بازار کالا و مواد، بازار طلا و ارز، بازار خودرو و سایر بازارهای کالایی و مصرفی ... همچنان در رکود و وضعیت نامطلوبی بسر می برند و بازار ما همچنان در صدر و کانون توجهات فعالان خویش قرار دارد. و اما بزودی و طی دو ماه آینده، وزرای جدید دولت و اعضای کابینه مشخص و به مجلس معرفی خواهند شد و انتظار می رود با آغاز به کار تیم جدید اقتصادی دولت، شاهد تغییر در رویکرد و دیدگاههای این دو پست حساس در عرصه فعالیتهای اقتصادی کشور باشیم. آنچه مسلم و غیر قابل انکار است، دشواری ها و سختی هایی است که کارخانجات و اکثر بنگاههای اقتصادی از وضعیت آمیخته به رکود فعلی محتمل میشوند و همین امر مانع از رشد مطلوب اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی میشود.

کد خبر: 786223

وب گردی

وب گردی