امکان ابتلا به تب کریمه کنگو در شتر و اسب وجود دارد/ دامداری‌های صنعتی ضامن سلامت دام‌ها

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: دامداری‌های صنعتی احتمال ایجاد بیماری‌های دامی و وجود کنه‌های ناقل بیماری را به شدت کاهش می‌دهد و شرایط بحرانی را تحت کنترل قرار می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محمد حسین عزیزی رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران اظهار کرد: کنه یکی از عاملین انتقال تب کریمه کنگو است که در فصل گرما رشد و تکثیر بسیاری پیدا می‌کند در این شرایط توجه به نحوه نگهداری دام‌ها یکی از اصول مهم در پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی محسوب می‌شود.


او افزود: پوشش بدن دام‌هایی که دارای پشم و موهای بلند است فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر کنه فراهم می‌کند بنابراین علاوه بر گوسفندان در شتر‌ها و اسبهایی که دارای پشم‌ها و موهای بلند هستند امکان ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد واین حیوانات می‌توانند ناقلان بیماری باشند.


رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران بیان کرد: با چریدن دام‌ها در صحرا وفضاهای باز کنه‌های تولید شده در طبیعت به بدن دام منتقل می‌شود، بنابراین حتی اگر یک دام آلوده به بیماری باشد با وجود کنه‌های موجود در بدن به راحتی بیماری به انسان ودامهای دیگر منتقل می‌شود.


او عنوان کرد: دامداری صنعتی فضای مناسبی برای پرورش دام‌ها است در این محیط از ابتلا بیماری‌های دامی و وجود کنه در بدن دام جلوگیری شده و تمامی شرایط برای حفظ سلامت دام فراهم است.


عزیزی تصریح کرد: درحال حاضردر گاوداری‌ها دامداری صنعتی توسعه پیدا کرده است و امکان بیماری‌های دامی و مخفی شدن کنه در بدن آن‌ها به شدت کاهش داده می‌شود، اما این امکان به دلیل هزینه‌های بالا، زندگی عشایری و گله داری برای گوسفندان وجود ندارد و در بسیاری از مواقع این نوع حیوان را با بیماری‌های دامی رو به رو می‌کند.


او گفت: دولت با تعبیه دامداری صنعتی در کشور می‌تواند در راستای پرورش دام سالم و کاهش بیماری‌های دامی وانتقال آن به انسان تا حد زیادی تأثیر گذار باشد و کنترل بیماری‌های دامی را دست بگیرد.


رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران افزود: سمپاشی دام‌ها تا حدودی می‌تواند کنه‌های مخفی شده در بدن آنها را از بین ببرد، اما این در حالی تأثیر گذار است که سمپاشی مداوم و پیوسته انجام شود و دامپزشک نظارت مستقیم بر سلامت کلیه دام‌ها داشته باشد.


او بیان کرد: به روستائیان و دامپرورانی که درنزدیکی اسطبل‌ها و مکان‌های نگهداری دام زندگی می‌کنند، توصیه می‌شود حتما منازل خود را سمپاشی کرده تا از عدم وجود کنه‌های ناقل بیماری در محل زندگی خود اطمینان حاصل کنند.


عزیزی یادآور شد: تأکید می‌شود این افراد از کشتن کنه‌ها با دست خودداری کرده و حتما موارد بهداشتی را در شرایط شیوع تب کریمه کنگو رعایت کنند تا از خطرات احتمالی ابتلا به بیماری جلوگیری شود.

704

کد خبر: 786402

وب گردی

وب گردی