ناکامی سیاستمداران کهنه‌کار فرانسوی در انتخابات پارلمانی

با پیشتازی اعضای حزب تازه‌تأسیس «به‌پیش!» در انتخابات پارلمانی فرانسه، بسیاری از چهره‌های سرشناس و کهنه‌کار سیاسی این کشور از ورود به «مجمع ملی» بازماندند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رادیو فرانسه، شهروندان فرانسوی، دیروز یکشنبه، با شرکت در انتخابات پارلمانی، از یکسو ترکیب مجلس ملّی آتی این کشور را ترسیم کردند و از سوی دیگر سرنوشت سیاسی بسیاری از رهبرانِ احزاب، وزراء و زنان و مردان سرشناس را رقم زدند. اما به‌راستی برندگان، بازندگان و بلاتکلیفان این رأی‌گیری چه کسانی هستند؟

انتخابات پارلمانی امسال همزمان با گشودن درهای مجلس ملّی فرانسه به سوی چهره‌های تازه، راه را برای شمار بسیاری از سرشناس‌ترین و پرسابقه‌ ترین چهره‌های سیاسی این کشور، به ویژه اعضای حزب سوسیالیست فرانسه و متحدان آن بست.

«بنوا آمون»، نامزد ناکامِ حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری، «ژان کریستُف کامبادِلیس»، دبیر اوّل این حزب، «مَتیاس فِکل»، آخرین وزیر کشور دولت فرانسوا اولاند، «اُرِلی فیلیپِتی»، وزیر پیشین فرهنگ، «دانیل ویّان»، از شخصیّت‌های پرسابقه و وزیر پیشین کشور، «پاتریک منوچی»، از چهره‌های سوسیالیست شهر مارسی، «سِسیل دوفلو»، دبیر پیشین حزب مدافع محیط زیست و «امانوئل کوس»، وزیر پیشین مسکن در جناح چپ در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه آراء لازم را به دست نیاورده و حذف شدند.

از سوی دیگر نیز «نیکلا بَی»، مدیر کارزار انتخاباتی حزب راست افراطی «جبهۀ ملّی» نیز نتوانست به نتیجه مطلوب خود برسد و در دور اوّل شکست خورد.

از میان اعضای دولت کنونی، 6 وزیر نامزد نمایندگی مجلس شده‌اند که در صورت پیروزی می‌توانند میان این دو سمت یکی را برگزینند و در صورت شکست، بر اساس قاعده‌ای که رئیس جمهوری برای اعضای دولت خود برقرار کرده است، باید مقام وزرات را نیز ترک کنند. پیروزی در انتخابات پارلمانی به آنان اجازه می‌دهد عضویت در دولت را حفظ کنند و جانشین خویش را به مجلس اعزام کنند. اما براساسا نتایج رأی‌گیری روز گذشته،‌هیچ یک از آنان در دور اوّل به مجلس راه نیافته است، امّا کلیّۀ آنان در حوزه‌های خود با کسب بیشترین شمار آراء از بخت بسیاری برای پیروزی برخوردارند.

«برونو لومر»، وزیر اقتصاد، «ریشار فِرّان»، وزیر توسعۀ هماهنگ مناطق کشور، «ماریِل دو سرنِز»، وزیر امور اروپا، «کرسیتوف کَستَنر»، وزیر ارتباط با پارلمان، «اَنیک ژیراردَن»، وزیر سرزمین‌های ماوراءبحر فرانسه، و منیر محجوبی، وزیر توسعۀ فناوری‌های دیجیتال، برای حفظ مقام کنونی خود یک هفتۀ دیگر وقت دارند تا کارزار تبلیغاتی خود را با موفقیت به پیش ببرند.

از دیگر چهره‌های سرشناس سیاسی فرانسه باید از «مارین لوپن» نام برد که در حوزۀ رای‌گیری خود بیشترین تعداد آراء را بدست آورده و به احتمال فراوان در دور دوّم، برای نخستین بار، به مجلس راه خواهد یافت. «ژان لوک ملانشون»، رهبر جنبش «فرانسه نافرمان» نیز در شهر مارسی از بخت فراوانی برای پیروزی برخوردار است.

نخست وزیر پیشین «مانوئل والس» نیز همچنان برای عضویت در مجلس ملی فرانسه شانس دارد. وزیر آموزش او «نجات ولو بلقاسم» نیز هر چند به دور دوّم راه یافته، امّا در موقعیّت دشواری قرار دارد.

وزاری پیشین دادگستری، «ژان ژاک اورووآس»، بهداری، «ماریسُل تورِن»، و کشاورزی «استفان لوفُل» نیز در انتظار برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه هستند. تکلیف معاونان جبهۀ ملّی «لوئی اَلیو» و «فلوریان فیلیپو» نیز در دور دوّم رقم خواهد خورد.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

305

کد خبر: 786486

وب گردی

وب گردی