هنرمندان و استادکار صنایع دستی فاقد بیمه از سوی سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت شناسایی می شوند

نمایندگان مردم در خانه ملت موافقت کردند تا هنرمندان و استادکار صنایع دستی فاقد بیمه از سوی سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت شناسایی شوند.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 22 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی با ماده 1 آن در صورت تصویب همه مواد این طرح موافقت کردند.

گفتنی است در ماده (1) این طرح آمده است: صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی‌شناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرآیند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می گیرد. رشته‌ای صنایع دستی از قبیل نساجی سنتی، بافته‌های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی استخوان، رودوزی های سنتی، آبگینه، صنایع دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، سازهای سنتی، میناکاری و پیشه‌های وابسته به گروه‌های یاد شده می باشند.

تبصره- تشخیص مصادیق صنایع دستی و اشخاص موضوع این ماده که فاقد بیمه تأمین اجتماعی می باشند جهت برخورداری از بیمه مذکور با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد.

گفتنی است در ماده (2) این طرح نیز اصلاحاتی صورت گرفت که نمایندگان با 161 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.

در ماده (2) اصلاح شده طرح مذکور آمده است: دولت مکلف است در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کدُدار) مصوب 18/5/1388 نسبت به ساماندهی و بیمه نمودن کلیه واجدان شرایط اقدام نماید.

تبصره 1- در اجرای قانون فوق، عدم حضوردر ساعت معین در محل کار نمی تواند در خصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفاً بر اساس مساحت مذکور در ماده (2) قانون فوق الذکر انجام می گیرد. این حکم از ابتدای اجرای قانون یاد شده لازم الاجراء است.

تبصره 2- دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون فوق از کلیه امتیازات و تعرفه های بخش صنعت در مورد حامل های انرژی، آب، برق ، گاز و تسهیلات بانکی برخوردار می باشند.

تبصره 3- حمایت های موضوع این قانون، با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های ذیربط در مورد قالیبافی و بافندگی فرش اجراء می شود.

خبرنگار: راضیه فراهانی

کد خبر: 786511

وب گردی

وب گردی