ناوالنی تظاهرات ضد دولتی را در 180 شهر روسیه خواستار شد

الکسی ناوالنی مخالف روس که به دنبال جذب هوادار برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است، تظاهرات هزاران نفری مردم روسیه را بر ضد فساد در روز دوشنبه که روز عید ملی این کشور است، خواستار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از مسکو، وسعت این تظاهرات که در بیش از 180 شهر پیش‌بینی شده است، نشان خواهد داد آیا ناوالنی می تواند موفقیت تجمعات 26 مارس را که به منظور درخواست برای استعفای دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه برگزار شد، تکرار کند یا نه.

هزاران نفر از جمله شمار زیادی از جوانان در تظاهرات 26 مارس که وسعت آن پس از موج اعتراضات سال‌های 2011 و 2012 بی سابقه بود، شرکت کردند.

بیش از هزار تظاهرات کننده دستگیر شدند.

کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری روسیه که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور کنونی قرار است در آن برای یک دوره شش ساله دیگر نامزد شود، الکسی ناوالنی قصد دارد حامیان خود را به منظور نامزدی در این انتخابات بسیج کند.

ناوالنی در پی تظاهرات ماه مارس، به مدت 15 روز زندانی شد.

این وکیل 41 ساله هنوز نتوانسته است در نظرسنجی‌ها ولادیمیر پوتین را پایین بکشد و مشخص نیست که کرملین اجازه دهد که او نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

این مخالف روس، تبانی بین مسئولان حکومتی و بازرگانان روس را که به گفته او از سیستم برای انباشتن ثروت‌های شخصی هنگفت بهره می برند، محکوم می کند.

خطر درگیری بین مأموران پلیس و تظاهرکنندگان بالاست.

در مسکو، پلیس اجازه تجمع تظاهرکنندگان را در محلی خارج از مرکز شهر داده است.

اما ناوالنی یکشنبه شب اعلام کرد با توجه به فشارهایی که مقامات بر شرکت‌های محلی اعمال کردند تا میکروفن و تجهیزات ویدئویی در اختیار تظاهرکنندگان قرار ندهند، تظاهرکنندگان در خیابان تورسکایای Tverskaï، شاهراه اصلی مسکو که از نزدیکی کاخ کرملین می گذرد، تجمع خواهند کرد.

این تظاهرات که برای ساعت 11 تا 14 به وقت محلی برنامه ریزی شده است ممکن است از سوی پلیس پایتخت غیرقانونی تلقی شود.

ناوالنی اعلام کرد: «من خواهان تغییرات هستم. من می خواهم در یک کشور دموکراتیک مدرن زندگی کنم. من می خواهم که مالیات‌ها برای جاده‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها هزینه شود نه برای قایق‌های تفریحی، کاخ و نوشیدنی‌های گران‌قیمت.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

305

کد خبر: 786512

وب گردی

وب گردی