کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی به لاریجانی نامه نوشت

کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی در نامه ای به دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برخی از مشکلات اعضای هیات علمی را تشریح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، متن این نامه به شرح زیر است:

«دانشگاه آزاد اسلامی که ۳۵ سال از عمر شریفش می گذرد مولود جمهوری اسلامی است و با کمک متبرک حضرت امام رضوان الله علیه پا به عرصه‌ی وجود گذاشت، خود مصداق واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه خصوصی سازی است که توانسته ۵۰% فارغ التحصیلان بعد از انقلاب اسلامی را به خود اختصاص دهد. از نظر تعداد مقالات در سه سال اخیر در بین همه دانشگاه‌های کشور رتبه نخست را به دست آورد و نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه ۱ به ۳۲ است و ۱۰ متر مربع فضای آموزشی نسبت به هر دانشجو دارد و از نظر کارگاه و آزمایشگاه جایگاهی بی بدیل دارد که نمونه‌ای از آن امکانات را جناب عالی در بازدید از واحد علوم و تحقیقات مشاهده کرده اید.

ما به دلایل پیش گفته و دلایل دیگر از جمله در خطر تعطیلی قرار گرفتن دهها واحد دانشگاهی و بلا استفاده بودن امکانات آموزشی و پژوهشی خواهان " اختصاص سهم ۵۰% دانشجویان آموزش عالی کشور به دانشگاه آزاد هستیم" تا هم‌چنان که مشکلات دانشگاه مرتفع می شود بار هزینه های دولت هم در بخش آموزش عالی کم شود.

لازم به ذکر است سهم دانشگاه از کل دانشجویان‌کشور فعلا حدود ۳۶% است که امیدواریم با سیاست‌های حمایتی مجلس به سهم ۵۰% دوران قبل از ریاست جمهوری دکتر احمدی‌نژاد برگردد.

دانشگاه آزاد با سیاست‌های حمایتی فعلی بالاخص وزارت علوم از موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی یا به تعبیر دقیق‌تر شبه دولتی که استانداردهای لازم را ندارند بیش از ۱۴۰ واحد زیانده دارد و مدتهاست توان پرداخت حقوق کارکنان این واحدها را ندارد؛ حقوقی که حدود نصف دریافتی اعضای هیات علمی دانشگاه دولتی است ضمن این که مدتهاست پرداخت آموزانه و پژوهانه به مستخدمان نیز به تاخیر افتاده است. و هر روز این فاصله بدهکاری ها و ادای دیون بیشتر می شود.

استحضار دارید که دانشگاه آزاد نهادی است که بار بزرگی از آموزش کشور را بر دوش گرفته و توانسته است بدون استفاده از ریالی از بودجه دولتی اشتغال زایی نماید و حتی با دادن مقرر مالیات به کمک دولت نیز شتافته است.
اکنون امید دهها هزار کارمند و استاد این دانشگاه پس از عنایت الهی متکی به درایت حضرت عالی است که رشحاتی از آن در موضوع برجام در مجلس نمود پیدا کرد.

مقتضی است با تدبیر مجلس محترم و شخص حضرت عالی در جایگاه ریاست محترم مجلس که خود از خانواده فضل و اندیشه و اجتهاد هستید استحکام و استمرار این نهاد آموزشی و پژوهشی برای بیش از ۷۰/۰۰۰هیات علمی و همکار حق التدریس فراهم شود و بیش از ۱۰۷/۰۰۰نفر از کارکنان دانشگاه از این اقدام خداپسندانه بهره مند شوند.
فرصت‌کنونی یعنی آغاز به کار دولت دوازدهم مقطع مناسبی است که بر پایه شعارهای انتخاباتی بتوان برخی مطالبات برحق را جدی تر دنبال کرد.

همچنین امیدواریم مجلس محترم با "اختصاص سهم بیشتری از اعتبارات صندوق توسعه ملی" به کمک این نهاد علمی کشور آید و سبب شادی خانواده چند میلیون نفری دانشگاه آزاد را فراهم کند و با تدوین قوانین منصفانه مانع از رشد بی رویه و قارچ گونه موسسات آموزشی ای شود که غیر از یک صندلی برای هر دانشجو از استانداردهای دیگری برخوردار نیستند.

حاضریم و پیشنهاد می کنیم که کل مجموعه دانشگاه ها و موسسات موجود کشور با بررسی هیات تحقیق و تفحص بی طرف و منصف بر اساس استانداردهای واقعی مورد ارزیابی قرار گیرد و واحدها و موسساتی که دارای استانداردهای لازم نیستند تعطیل شوند و البته و متاسفانه وزارت‌ محترم علوم را در این موضوع بدین دلیل که ذینفع و رقیب است بی طرف نمی دانیم.»

204/200

کد خبر: 786535

وب گردی

وب گردی