ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای در اشتغال کشور مغفول مانده است

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای به تشریح برنامه‌های پیش‌روی این دانشگاه پرداخت و تاکید کرد، ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌‌ای در اشتغال کشور مغفول مانده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر ناصر شمس گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک گنجینه ارزشمند برای کشور است، اکنون نسبت به ظرفیت‌های آن شناخت پیدا کرده‌ایم، حال آنکه تا کنون از این ظرفیت بالا در کشور استفاده بهینه نشده، نه دولت و نه مجموعه‌های دانشگاهی شناختی از این دانشگاه ندارند، اگر این شناخت اتفاق بیفتد، تحول بزرگی در کشور رخ خواهد داد، مقام معظم رهبری شناخت خوبی نسبت به توانمندی این مجموعه علمی و مهارتی دارند و در سخنانشان نام این دانشگاه را می‌برند.

او با بیان اینکه این دانشگاه از سال ۱۳۹۰ به زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شده است، گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند در اشتغال کشور نقش بزرگی ایفا و مشکل اشتغال جوانان را حل کند. این دانشگاه در تهران ۴ مرکز و مجموعا ۱۷۲ مرکز در کشور دارد.

سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه در دوره ریاست خود، گفت: در ۳ حوزه برنامه‌های خود را آغاز کرده‌ایم، ابتدا؛ تشکیل شورای راهبردی دانشگاه برای تدوین برنامه‌های عملیاتی در سطوح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که در این زمینه ابتدا برنامه‌های عملیاتی نوشته می‌شوند و پس از آن برای آنکه بتوانیم برنامه‌ها را عملیاتی کنیم، به کار گروه‌هایی نیاز داریم، تا پیش از مهر ماه امسال این برنامه‌ها را آغاز خواهیم کرد.

او درباره بحث اشتغال‌زایی این دانشگاه در کشور، افزود: این دانشگاه در اشتغال نقش بسیار اساسی دارد، حال که در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» هستیم، حرکت ما برای محقق کردن شعار سال است. در کشور نزدیک به ۲ هزار شغل داریم که این رقم در خارج از کشور به تعداد ۱۵ هزار شغل است. می‌توانیم در طول یک یا دو سال، صدها شغل در کشور ایجاد کنیم.

شمس گفت: زیرساخت‌های فیزیکی دانشگاه باید بهسازی و نوسازی شوند، خوشبختانه امسال مجلس شورای اسلامی، نگاه خوبی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشته، در برنامه ششم ۵ تا ۶ ماده در خصوص دانشگاه فنی حرفه‌ای است و مجلس امسال برای تجهیز و نوسازی کارگاه‌ها و مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته است.

تشکیل ستاد تولید و اشتغال

او در ادامه از تشکیل ستاد تولید و اشتغال در این دانشگاه خبر داد و گفت: با تشکیل این ستاد تحولات زیادی در اشتغال ایجاد می‌شود، در این زمینه از افراد زیادی در حوزه‌های مختلف صنعت و مجموعه‌های گوناگون دعوت شده و تا کنون صد طرح پژوهشی به این ستاد ارائه شده که بیشتر این طرح‌ها قابلیت تجاری‌سازی و تولید را دارند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: با برخی از دانشگاه‌های سراسر کشور، تفاهم نامه‌هایی امضا شده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند در بحث تجهیزات، بهسازی و بازسازی آن‌ها به دانشگاه‌های دیگر کشور کمک کند و در بحث کارورزی دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیز می‌تواند با آن‌ها همکاری کند.

شمس به نمایشگاهی برای عرضه تولیدات این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بسیاری از تولیداتی که توسط این دانشگاه صورت گرفته اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند و دیده نمی‌شوند، قصد داریم در داخل و خارج کشور، نمایشگاه‌هایی دائمی برای ارائه تولیدات دانشگاه فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی کنیم.

او با تاکید بر حضور خیرین در تولیدات دانشگاه فنی و حرفه‌ای، گفت: فعال کردن بخش خیرین در بحث تولید یکی از اهداف ماست، خیرین می‌توانند در تولید، تجهیز و بهسازی کارگاه‌ها، به دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمک کنند. برای اینکه بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم، از آنها خواسته‌ایم تا خود آن‌ها نیز مشارکت داشته باشند و حتی آن‌ها که خودشان ظرفیت تولید دارند در این بحث ورود پیدا کنند.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای از ایجاد بازارچه‌های فصلی برای عرضه محصولات این دانشگاه خبر داد و گفت: اکنون طراحی وب‌سایت فروش مجازی محصولات دانشگاه فنی و حرفه‌ای را در برنامه داریم تا از این طریق هم بتوانیم محصولات این دانشگاه را به فروش برسانیم و نیز سفارش بگیریم، این وب‌سایت به زودی راه‌اندازی می‌شود.

او ادامه داد: همچنین به دنبال تهیه دستورالعملی برای ثبت مالکیت فکری اختراعات دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستیم که این دستورالعمل در زمینه برندسازی این دانشگاه نیز موثر است. در این صورت می‌توانیم از مشارکت دانشجویان در طرح‌ها و نیز در تولیدات استفاده کنیم.

راه‌اندازی ۱۵ مرکز رشد در ۱۵ استان

او به تشریح برنامه‌های ۳ حوزه معاونت پژوهشی و فناوری، معاونت آموزشی و معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه پرداخت و گفت: توسعه بخش پژوهش و فناوری با تاسیس ۱۵ مرکز رشد مهارتی در ۱۵ استان در دستور کار معاونت پژوهشی و فناوری این دانشگاه است. همچنین ۱۳ هسته فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف راه‌اندازی خواهند شد. تولید کتاب‌های علمی و ترویجی نیز از دیگر بحث‌های مورد توجه این بخش خواهد بود.

شمس افزود: در معاونت آموزشی دانشگاه، توسعه مراکز با رشته‌های جدید در سطح کشور، استانداردسازی صحیح رشته‌ها، تعطیل کردن رشته‌های ناکارآمد، بازمهندسی کادر آموزشی و تدوین سند آموزشی دانشگاه، از جمله برنامه‌های پیش روی این معاونت است. همجنین به دنبال آن هستیم که متناسب با نیاز‌ها، دوره‌ها تعریف شوند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه گفت: راه‌اندازی دفاتر مشاوره دانشجویی در مراکز استانی، تشکیل کانون سلامت و کانون همیاران و دیگر برنامه این معاونت، برگزاری ۲۵ جشنواره قرآن و عترت دانشکاه در تابستان خواهد بود که بسیاری از دانشجویان این دانشگاه به مرحله کشوری این مسابقات راه یافته‌اند.

204/200

کد خبر: 786538

وب گردی

وب گردی