مقدونیه در راستای پیوستن به ناتو تغییر نام خود را در دستورکار قرارداد

وزیر امور خارجه مقدونیه اعلام کرد، این کشور تغییر نام خود را در راستای رفع مخالفت یونان درباره عضویت این کشور در ناتو لحاظ می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از نشریه فایننشال تایمز، نیکولا دیمیتروف، وزیر خارجه مقدونیه اعلام کرد: عضویت در ناتو باعث بروز آرامش در منطقه بالکان بعد از تنش‌های سیاسی در این منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد، با وزرای یونان در راستای اعتمادسازی میان دو همسایه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

او افزود: من از یونان می‌خواهم که اعلام کند چه همسایه‌ای می‌خواهد آیا این کشور خواهان یک همسایه دوست و باثبات است که بتواند امید برای دموکراسی و عدالت را پیشنهاد دهد. اگر ما همسایگان خوبی برای یکدیگر باشیم در این صورت مسئولان سیاسی یونان درک خواهند کرد که این مساله یک فرصت تاریخی است.

وی در ادامه اظهاراتش خواستار ایجاد یک جدول زمانی برای دستیابی به مصالحه میان دو کشور شد و گفت: مسائلی میان دو کشور وجود دارد که بیش از دو دهه است باقی مانده است.

او افزود: هرگونه نام جدید برای مقدونیه به رفراندوم گذاشته خواهد شد. دولت به دنبال دستیابی به اجماع در کشور پیش از رای‌گیری است.

دیمیتروف افزود: این توافق که برخی تحلیلگران بر این باورند در طول یک سال قابل دستیابی است می‌تواند مشکلات منطقه‌ای را حل کند. به طور کلی مردم بالکان چندان خوشحال نیستند اما احساس می‌کنند که این مساله می‌تواند باعث حل برخی از تنش‌ها در این منطقه شود. با حضور مقدونیه در ناتو آرامشی در منطقه حاصل خواهد شد.

مقدونیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو است اما این روند از سوی آتن بلوکه شده چون یونان منطقه‌ای در شمال خود دارد که مقدونیه نام دارد و به دلیل اختلاف بر سر همین تشابه اسمی با پیوستن مقدونیه به اتحادیه اروپا مخالف است.

منبع: ایسنا

305

کد خبر: 786545

وب گردی

وب گردی