مناقشات ادامه‌دار مرکز آمار و بانک مرکزی درباره اعلام آمارهای اقتصادی

گرچه مرکز آمار مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی است، ولی مدیر دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد می‌گوید می توان تولید و اعلام آمار را از هم جدا کرد.

به گزارش ایسکانیوز، در پنجاه و پنجمین نشست شورای عالی آمار که بررسی برای تصویب کلیات تهیه و تدوین برنامه ملی آمار اختصاص یافته بود، اعضای شورای عالی آمار سخنان و انتقاداتی را مطرح کردند.

علیرضا، مقتدایی – نماینده بانک مرکزی، مدیرکل آمار اقتصادی بانک مرکزی – یکی از کسانی بود که انتقاداتی را مطرح کرد. ناظر بر شیوه‌هایی که مرکز آمار در ارائه‌ آمار اتخاذ می‌کند و نواقصی که در برنامه ملی آمار تشخیص داده بود و از مرکز آمار ایران درخواست کرد که این برنامه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده شود تا بار دیگر درباره‌ بخش‌های مختلف آن بحث شود.

وی همچنین به مباحث مربوط به اعلام آمار رشد و تورم از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار اشاره کرد و از تهیه و انتشار آمار در بانک مرکزی دفاع کرد.

این سخنان با واکنش نوبخت روبه‌رو شد. وی با بیان این که جلسه امروز به بررسی برنامه اختصاص دارد، گفت: ما از مباحث مربوط به مرجعیت رسمی آمار عبور کردیم و طبق تصویب مجلس مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام آمار کشور است.

در ادامه این بحث نیز پارسا – رئیس مرکز آمار ایران – اظهار کرد: در دنیا مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که برای اعلام آمار رسمی باید مراکز آمار تشکیل شود و اکنون فقط پنج کشور دنیا هستند که تورم آنها را بانک مرکزی اعلام می‌کند و ما یکی از آن کشورها هستیم. همچنین فقط در دنیا ۱۲ کشور هستند که رشد اقتصادی را بانک مرکزی آنها اعلام می‌کند که باز ایران یکی از آن ۱۲ کشور است.

در ادامه این نشست یکتا اشرفی – نماینده وزارت اقتصاد در شورای عالی آمار و مدیر دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد– با اشاره به این که باید در پروسه‌های آماری مرکز آمار ایران دستگاه‌های دیگر پررنگ ‌تر باشند، بیان کرد: باید جایگاه دستگاه‌های تخصصی به درستی تعریف شده و حضور داشته باشند.

وی نیز مدافع این بود که برنامه ملی آمار بار دیگر در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و امروز تصویب نشود.

اشرفی با انتقاد از این که بعضا تفاوت‌هایی قابل توجهی میان آمارهای اعلام شده میان مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد، گفت: ممکن است در بحث‌های اقتصادی وجود داشته باشد ولی مثلا زمانی که رشد اقتصادی مرکز آمار ایران هفت درصد و رشد اقتصادی بانک مرکزی ۱۱ درصد اعلام می‌شود ما دیگر حرفی برای گفتن نداریم. به نظر من بهتر است مقوله تولید آمار و انتشار آن را جدا کنیم و به این ترتیب ممکن است اعلام با مرکز آمار باشد، ولی به این معنی نیست که تولید آمار هم باید به مرکز آمار ایران بیاید.

کلیات تهیه و تدوین برنامه ملی آمار در انتهای این نشست با رای اکثریت اعضای شورا تصویب شد، ‌ در حالی که رای موافق نماینده بانک مرکزی و وزرات اقتصاد را نداشت.

604

کد خبر: 786637

وب گردی

وب گردی